Televisie achteraf

Hopman Henk van de Gay Krant ontrafelde het mysterie rond Tinky Winky. Op zijn vertrouwde mediagenieke wijze liet hij ons in 'Actienieuws' van SBS 6 weten, dat paars de kleur is van de geëmancipeerde vrouw.

De Amerikaanse dominee Jerry Falwell had zich schromelijk vergist in de ware identiteit van de door hem als homoseksueel aangeduide Tubbie. Tinky Winky is helemaal niet roze en zijn handtas is rood en doet dienst als 'tovertasje'.

'The Big Entertainment Club' van RTL 4, een advertentiefuik die regelrecht uit Aalsmeer komt, beriep zich donderdagochtend al op de 'primeur' rond de seksuele geaardheid van het infantiele babybeestje. Presentatrice Lucille Werner, volgens Vara TV-magazine de nieuwe Mies Bouwman, confronteerde haar gast Mylène la Haye direct met het harde showbizznieuws. Mylène is haar eigen bedrijfje begonnen en dat kwam ze even vertellen.

Lucille Werner doet me denken aan van die meisjes die je op zaterdagmiddag een spijkerbroek aannaaien. In zo'n schreeuwerige, door muziek geteisterde boetiek. Geknipt voor een low budget-productie van Van den Ende, waar de zweem van kinderarbeid boven de redactie hangt. Het leukste van het dagelijkse programma is het doorkijkje in de studio, waar je die arme kinderen boven de Story en de Privé ziet hangen, op zoek naar een primeur.

Michael Pilarczyk is ook van De Club. Een modernbebrilde, jonge kloon van Hans van der Togt die naar alle waarschijnlijkheid al is voorgeselecteerd voor ShowBizCity. Michael heeft vroeger vast BMW's verkocht, want dat zie je direct terug in de handigheid waarmee hij vooral zichzelf etaleert.

Zelfs een voorlichter van HMG steekt het niet onder stoelen of banken. 'De Big Entertainment Club' dient als verlengstuk van 'Koffietijd'. De filosofie achter een dergelijk concept heeft niets met het echte programmamaken van doen. De kijker is ondergeschikt aan de geneugten van de adverteerders. Hoe behoud ik het marktaandeel dat Hans van Willigenburg heeft opgebouwd, is het belang van de RTL-omroepbazen. Na een reclameblokje komt de promotiemachine van de eigen RTL-programma's op gang, met daarin ook een verwijzing naar Ron Brandsteders 'Kans van je leven' en een film met Burt Reynolds, beide in de avond.

De kongsi met de filmindustrie wordt eenvoudigweg blootgelegd door Pilarczyk, die wekelijks met een aantal kijkers een nieuwe film bezoekt. Deze week was het uitstapje naar 'A bug's life', een animatiefilm over insecten. Een gerieflijk zetje in de rug voor de filmmaatschappij.

Een ander onderdeel dat in een dergelijk programma niet mag ontbreken is de cd-promotie, die op een handige, quasi-redactionele manier wordt opgebouwd. Alma Nieto, heel toevallig van de Soundmix Show, zingt haar reclamedeuntje en voor de schijn wordt er nog wat nagebabbeld.

In Vara TV-magazine lees ik dat Lucille Werner samenwoont met een projectontwikkelaar, De Telegraaf en Beau Monde leest, van advocaat houdt, George Michael beluistert en in de auto op Radio 3 afstemt. Zelf dacht ik aan een lange carrière als stewardess, maar onze nieuwe Mies heeft wel degelijk pr en communicatie gestudeerd. Ik zie zo de screentest voor me in de catacomben van Aalsmeer. 'Televisie moet weer net zo exclusief worden als vroeger', zegt Lucille. 'En daarom moeten jullie mij nemen.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden