TELEKIDS

De tijd dat een kinderhart sneller ging kloppen bij de aanblik van Hans van Willigenburg ('Welkom bij Klassewerk') is voorbij. Moderne jeugdtelevisie moet snel zijn en er goed en fris uitzien. Wallen onder je ogen zijn nu taboe.

RUTGER VAHL

Dat weten ze bij RTL als geen ander. Van de 24 uur kindertelevisie die het station per week uitzendt, mag het programma 'Telekids' met recht het vlaggeschip worden genoemd. In zes jaar is het programma uitgebouwd van een tekenfilmprogramma tot een vijf uur durende live-show op zaterdagochtend. Daphny Muriloff (28) is sinds twee jaar als uitvoerend producent verantwoordelijk voor 'Telekids'. Daarvoor werkte ze bij de kinderprogramma's 'Klokhuis' (NOS) en 'B.O.O.S' (Veronica). Muriloff: “'Telekids' is: Goeiemorgen, je bent net uit je bed gerold en je ouders liggen nog te slapen. Wij zijn de nationale kinderoppas, welkom!”

De formule is eenvoudig. Je hebt twee klassen met vlotte jongens en meisjes die elkaar bestrijden in spelletjes met flitsende namen als de 'Mega Blubber Power Race' (veel actie), 'Ken je Kanjer' (romantiek, met als climax 'de zoen'), de 'Dreigdouche' (zit er confetti of vla in de douche?). Natuurlijk zijn er ook tekenfilms en telefoonspelletjes, er is een bekende Nederlander (de 'vraag-maar-raak gast'), een informatief item en de rubriek Meidengeheimen ('Ik ben verliefd en hij wil me niet'). De twee vaste presentatoren Carlo Boszhard en Irene Moors zijn de spil waar alles om draait. 'Telekids' ziet er snel, verzorgd en vooral duur uit. Maar achter die façade is het programma feitelijk een schaamteloos samenschraapsel van 20 jaar kindertelevisie. 'Stuif-'s-in', 'Ren je Rot', 'Klassewerk', 'De Kinderbios', 'Meneer Kaktus', de 'Droomshow' en 'B.O.O.S.' zijn moeiteloos te herkennen. Muriloff: “Alles is al een keer bedacht. En andere programma's inspireren ons natuurlijk. Dat is de mazzel die je bij het maken van kinderprogramma's hebt: elke zes jaar is er een nieuwe lichting kinderen voor wie alles nieuw is.”

'Telekids' is puur amusement, want dat is wat kinderen willen, weet Muriloff. Het blijkt uit de enquêtes en de kijkcijfers. Die bepalen de inhoud. Muriloff: “Dat moet bij het maken van commerciële televisie. Je probeert je bij alles af te vragen wat de kinderen er van vinden. 'Telekids' is dus amusement, een leuk programma waar je om kunt lachen en wat ontspanning geeft. De onderdelen volgen elkaar snel op, duren niet langer dan een minuut of tien. En alles moet er perfect uitzien.”

Voor Muriloff staat de begrijpelijkheid voorop. “Uit het onderzoek blijkt dat kindertelevisie niet alijd begrijpelijk hoeft te zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk vinden kinderen het interessant om als een soort mini-volwassenen te worden aangesproken. Dat zijn ze in veel opzichten ook. Maar ik denk dat je bij een kinderprogramma niet over de hoofden van de kinderen heen moet schieten. Dat je iets hebt van: wij maken dit en je doet je best maar om het te begrijpen. Als je het niet begrijpt heb je pech gehad. Bij 'Telekids' moeten kinderen het gevoel krijgen: dit programma is voor mij bedoeld.”

“Diepgang is bij ons van minder belang. En of we opvoedkundig zijn? Ik vind het belangrijker dat 'Telekids' niet schadelijk is voor kinderen. Ik hoop dat het nooit zover zal komen dat een kind iets verschrikkelijks doet en dat er dan gezegd wordt: dat had het gezien bij 'Telekids'. Daarom doen wij nooit iets met vuur, nooit iets met messen. We vragen ons van te voren altijd af wat kinderen met ons programma kunnen doen. Kinderen vertalen dingen anders dan volwassenen.”

Maar was 'Telekids' niet het programma dat op een dubieuze manier kindertelevisie met reclame vermengde? Bij sommige onderdelen ging het er primair om een bepaald produkt te promoten. Neem de Flippo. Het schijfje werd een rage omdat Telekids er met geld van de chipsfabriek een leuk spel van maakte. Maar vorige maand is RTL van deze vorm van kindertelevisie afgestapt, bevestigt Muriloff. “De belangrijkste reden voor deze koerswijziging is dat RTL zich goed kan vinden in de Nederlandse wetgeving omtrent kinderprogramma's en reclame. RTL heeft zich in samenspraak met IP, dat de reclame doet, uit eigen beweging geconformeerd aan die regelge-ving. Dat houdt in dat er aan programma's voor kinderen tot twaalf jaar geen commerciële afspraken ten grondslag mogen liggen. Het programma dat wij nu maken komt tot stand op basis van redactionele keuzes, en die zijn niet gestuurd door afspraken met IP.”

'Power Rangers' is een gewelddadige serie die de publieke omroepen niet durfden uit te zenden. 'Telekids' deed het wel. Dat had een commerciële reden. De serie is immers één grote commercial voor het Power Rangers-speelgoed. “De fabrikanten hebben veel belang bij het uitzenden van de serie. Bij het aankopen laveert RTL dus tussen commerciële belangen en wat goed is om uit te zenden. Als ik het aankoopbeleid zou doen, had ik het anders gedaan. 'Power Rangers' is eigenlijk bedoeld voor oudere kinderen. Vaak weten kinderen dat wat ze zien onmogelijk is, maar 'Power Rangers' zijn echte mensen. Wie zegt dan dat jij, met een Power Rangerspak aan, niet het zelfde kunt doen als de kids in de serie? Om die reden wordt de serie nu ook op een later tijdstip uitgezonden, dus niet meer in 'Telekids'.”

'Telekids' is plat amusement voor kinderen, maar daar is niets mis mee, vindt Muriloff. “Als het om kinderen gaat, dan moet het meteen educatief zijn. Volwassenen willen toch ook wel eens gewoon amusement zien, waarom zou dit voor kinderen anders zijn? Ze zitten vijf dagen per week op school, moeten ze op zaterdag ook nog eens gebombardeerd worden met programma's waar ze iets van leren?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden