Update

Telegraaf verliest 50.000 abonnees; FD en Volkskrant groeien licht

Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met ruim 50.000 kranten tot 475.339, bij het AD met meer dan 10.800 naar 370.446. Beeld anp

De papieren oplage van de grootste kranten van Nederland daalde in het tweede kwartaal van 2013 hard ten opzichte van vorig jaar. Bij de Telegraaf zakte deze met ruim 50.000, en het Algemeen Dagblad (AD) drukte ruim 10.000 minder papieren kranten. Bij Het Financieele Dagblad (FD) nam de oplage daarentegen toe. Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

De Telegraaf zag de betaalde papieren oplage dalen van van 525.760 naar 475.339. Bij het AD zakte de oplage van 381.257 naar 370.446 exemplaren.

NRC Handelsblad moest het in het tweede kwartaal van 2013 met 176.244 exemplaren doen ten opzichte van 190.183 vorig jaar. Zusterkrant NRC.next daalde naar 59.395 tegenover 69.314 vorig jaar, percentueel de grootste daling van alle dagbladen. Het aantal digitale abonnementen van de twee kranten samen groeide wel fors, met bijna 64 procent tot 27.480. Vooral Next steeg hier flink.

Bij Het Financieele Dagblad groeide met 4,9 procent en heeft nu een betaalde papieren oplage van 50.566. Dat is bijna 2400 meer vergeleken met een jaar eerder. Het digitale klantenbestand van het FD vervijfvoudigde tot 58.126.

Volkskrant zag lichte stijging
De Volkskrant zag de papieren oplage vorig kwartaal licht oplopen tot 232.888 (een groei van 0,1 procent). Trouw groeide met 0,5 procent: de krant heeft een betaalde oplage van 91.845 ten opzichte van 91.389 vorig jaar.

Ook oplage Het Parool gestegen
Ook het aantal lezers van Het Parool is toegenomen (5,5 procent) tot een bereik van 231.000 lezers. Het zaterdagmagazine PS van de Week laat ook een positieve ontwikkeling zien (+ 0,5 procent).

Vrouwenbladen
Bij de tijdschriften verloren ook veel titels een hoop abonnees. Vrouwenbladen als de Viva en Flair (Sanoma) zaten het afgelopen kwartaal in de hoek waar de zwaarste klappen vielen.

De HOI-cijfers laten zien dat de betaalde oplage van de Viva met bijna 25 procent omlaag dook tot 48.592. Bij Flair bedroeg de daling bijna 23 procent naar 67.097. Ook bij Nieuwe Revu, een ander blad van uitgever Sanoma, liet de betaalde oplage een soortgelijke daling zien. Juist over deze drie bladen doken afgelopen week geruchten op dat ze zouden worden opgeheven. Sanoma ontkende dit verhaal overigens.

Playboy
Het mannentijdschrift Playboy viel op met een daling van 34 procent. Ook de roddelbladen liepen terug. Bij Story bedroeg de daling 13 procent, bij Privé en Weekend beide 7 procent. Bladen die gericht zijn op een specifieke doelgroep groeiden wel. Het gaat dan om tijdschriften over het koningshuis of over bepaalde sporten zoals hardlopen en hockey.

 
Vrouwenbladen als de Viva en Flair zaten het afgelopen kwartaal in de hoek waar de zwaarste klappen vielen.
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden