Telegraaf Media Groep schrapt nog eens 150 banen

Beeld ANP

Weer vallen er gedwongen ontslagen bij TMG. De nieuwe topman wil inzetten op dat waar het bedrijf goed in is: nieuws.

Reorganisatie na reorganisatie treft de Telegraaf Media Groep (TMG). Teruglopende advertentie-inkomsten, dalende abonnee-aantallen, miskopen en hoge personeelskosten zorgen al jaren voor grote verliezen. Tien jaar terug werkten er nog 3500 mensen bij TMG. Het zijn er nu zo’n 1300. En de volgende hervorming werd gisteren aangekondigd: nog eens 150 banen eruit.

“We begeven ons nu eenmaal in een markt die jaar in jaar uit krimpt”, zei de interim-bestuurder Cees van Steijn een paar jaar terug toen bekend werd dat er opnieuw 350 banen werden geschrapt om 50 miljoen euro te besparen. Dat was 2013. Vlak daarvoor was er al een saneringsronde van 70 miljoen euro aangekondigd waarbij ook 350 arbeidsplaatsen verdwenen.

Hyves

Het bedrijf had toen al veel serieuze bezuinigingen achter de rug, maar TMG bleef maar verlies draaien. Het mediaconcern besloot meer de digitale weg in te slaan. Een videoplatform werd gekocht, de regionale nieuwswebsite dichtbij.nl en het platform Hyves. Het werd geen succes. Eind 2013 werd de stekker uit Hyves getrokken, dichtbij.nl bestaat ook niet meer.

De nieuwe topman van TMG, de Belg Marc Vangeel, kiest ervoor om in te zetten op dat waar het bedrijf goed in is - nieuws - en wil van TMG “weer een leidend mediabedrijf maken”. Hiertoe wordt er ingezet op de grote merken waaronder uiteraard De Telegraaf. “Dat is een geweldig sterk merk met ongeëvenaarde naamsbekendheid en bereik”, aldus Vangeel.

Regiobladen

Maar ook de regionale dagbladen van dochterbedrijf Holland Media Combinatie (HMC) worden genoemd, zoals het Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander. “Goede, onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door deze merken met leidende posities in hun markten, vormen de kracht van TMG.”

Doordat Sky Radio en puzzeldochter Keesing gedeeltelijk zijn verkocht, is er weer wat financiële ruimte om te investeren. Al zal het personeel daar weinig van merken. Bij de aangekondigde strategie horen vooral kostenbesparingen. Doordat TMG is overgenomen door het Vlaamse Mediahuis kan er samengewerkt worden op ICT, drukkerijen en inkoop. Dat gaat gepaard met banenverlies. Alweer. Vooral in ondersteunende functies.

De bezuiniging bij de regionale dagbladen wordt iets afgezwakt. Begin dit jaar kregen zij te horen dat 45 van 185 banen bij de regionale titels zouden verdwijnen. Dat worden er nu 25. Het aantal edities, nu nog zestien, wordt wel geleidelijk teruggebracht. De eerste keer dat Marc Vangeel een regioredactie van HMC bezocht, schrok hij van het aantal edities. De regionale kranten moeten zich vooral richten op duiding en achtergronden van het regionale nieuws. Niet meer zoveel op lokale gebeurtenissen zoals ongelukken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden