Telegraaf lijft Hyves in om online omzet

Hyves-oprichters Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam (vlnr). (FOTO JEROEN VAN LOON, HH) Beeld Jeroen van Loon/Hollandse Hoogte
Hyves-oprichters Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam (vlnr). (FOTO JEROEN VAN LOON, HH)Beeld Jeroen van Loon/Hollandse Hoogte

amsterdam – - De 9 miljoen ’hyvers’ in Nederland zullen er niets van merken, maar hun sociale netwerk op internet, de vriendensite Hyves, heeft een nieuwe eigenaar. Voortaan zijn de Hyves-profielen van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Van onze redactie economie

Geruchten over een aanstaande overname van Hyves zongen al een aantal weken rond, maar werden tot nu toe altijd ontkend. Hoeveel de overname heeft gekost, willen TMG en Hyves niet zeggen. Een analist van vermogensbeheerder Petercam schatte het overnamebedrag gisteren op zo’n 40 miljoen euro.

TMG, onder meer uitgever van De Telegraaf, wil met Hyves vooral de omzet uit online activiteiten verhogen. De site verwacht dit jaar zo’n 20 miljoen euro aan omzet, een kwart daarvan komt van betalende leden, driekwart via advertenties. Financieel zou 2010 het beste jaar uit de geschiedenis van Hyves moeten worden.

De Telegraaf en Hyves werkten al eerder samen. Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika organiseerden de twee media een voetbalpool. „Die ervaring met Hyves heeft ons wel bewust gemaakt van het massale karakter van Hyves en dat is voor ons zeer interessant”, aldus een woordvoerder van TMG.

Hyves werd in 2004 opgericht door de drie vrienden Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen. De internetpioniers noemden hun nieuwe profielensite Hives, maar dat werd snel omgezet in Hyves. „Een hive is een bijenkorf, dat vonden we een leuke metafoor. Ook staat het voor een plek die gonst van de activiteiten”, legt Spanjar uit.

Inmiddels heeft Hyves 150 mensen in dienst. Die blijven voorlopig werken in het hoofdkantoor aan het Amsterdamse Frederiksplein. De Telegraaf Media Groep is niet van plan Hyves helemaal te integreren in het concern. „We willen Hyves vooral laten zoals het is.”

Voor TMG is het hopen dat Hyves zo populair blijft als het nu is. Concurrent Facebook wint in Nederland snel terrein. Niet voor niets is ’ontvrienden’ een van de woorden waarmee Hyves de Nederlandse taal heeft verrijkt.

Om verder te groeien, ontplooit Hyves daarom ook nieuwe activiteiten, zoals een betaaldienst en een videoapplicatie. Vorige week kondigde Hyves aan in mobiele telefonie te stappen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden