Telegraaf en Talpa brengen radiozenders onder één dak

Grootste muziekzenderbedrijf bijna een feit. Deal moet nog wel worden goedgekeurd.

De radiozenders Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en Slam! gaan op in een nieuw bedrijf. De zenders zullen daardoor waarschijnlijk wat van kleur en karakter veranderen. Eigenaars van het nieuwe commerciele radiobedrijf zijn Talpa Holding van John de Mol (ruim 77 procent van de aandelen) en Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf en weekblad Privé.

Het nieuwe commerciële radiobedrijf is onderdeel van een ruil van bezittingen tussen Talpa en Telegraaf Media. Talpa brengt zijn stations Radio 538 en Slam! in, Telegraaf Media levert Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM aan het nieuwe bedrijf.

Radio 538 is volgens de Stichting Nationaal Luisteronderzoek de meest beluisterde radiozender van Nederland. Het station had dit najaar een marktaandeel van 11,5 procent: ruim 3,5 miljoen mensen stemden minstens een keer in de week op die zender af. Sky Radio was goed voor een marktaandeel van 8,9 procent, Veronica van 4,6 procent.

De fusie moet nog worden beoordeeld door toezichthouders. Als zij oordelen dat het nieuwe bedrijf te machtig wordt - het wordt met afstand het grootste muziekzenderbedrijf van Nederland - kunnen zij een streep door de fusieplannen halen.

Telegraaf Media Groep neemt daarnaast een deel van het belang over dat Talpa heeft in SBS Nederland, het bedrijf achter de tv-zenders SBS 6, SBS9, Net 5 en Veronica. Door de transactie krijgt Telegraaf Media een belang van 5 procent in SBS. Telegraaf Media betaalt Talpa als onderdeel van de hele deal ook nog eens 27 miljoen euro. SBS Nederland is nu eigendom van de Finse uitgever Sanoma en van Talpa.

Wat de praktische gevolgen van de deal zijn, bleef gisteren nogal duister. Het minst onduidelijk was Geert-Jan van der Snoek, bestuursvoorzitter van Telegraaf Media die de uitruil toelichtte, over de toekomst van de radiostations.

Die zullen wat meer van elkaar gaan verschillen, waardoor ze elk hun eigen doelgroep krijgen. "De overlap moet er een stukje uit", zei Van der Snoek. Volgens hem is dat zowel voor luisteraars als voor adverteerders aantrekkelijk. Een 'taskforce' moet de plannen de komende tijd 'gaan inkleuren', aldus Van der Snoek. Die taskforce zal gaan bepalen op welke muziek een station de nadruk moet leggen - en op welke niet of minder.

Van der Snoek plaatste de aankoop van het kleine belang in SBS (5 procent tegen 67 procent voor Sanoma en 28 procent voor Talpa) vooral in een breder kader. Telegraaf Media wil zijn nieuws en informatie zowel via kranten, bladen, radio, tv als internet verspreiden of via een combinatie daarvan. Bij dat laatste kunnen de 'creativiteit en het ondernemerschap van Talpa' van nut zijn, zei Van der Snoek. Talpa kan ook helpen bij de twee tv-kanalen op internet die telegraaf Media aan het opzetten is. Van der Snoek kondigde de komst van die kanalen - die nieuws en sport moeten gaan brengen - al eerder aan.

Telegraaf Media is al een tijd bezig om een multi-mediaal concern te worden. Het bedrijf kwakkelt en leed vorig jaar een verlies van 33,8 miljoen euro. Dagblad De Telegraaf heeft de afgelopen jaren een paar honderdduizend abonnees verloren en zag de inkomsten uit advertenties drastisch teruglopen. Het blad is lang niet meer de melkkoe die het ooit was. Hetzelfde geldt voor weekblad Privé. Ook de gratis krant Metro is allesbehalve een commerciële klapper.

Met SBS heeft de uitgever van De Telegraaf een soort knipperlichtrelatie. Hij had jarenlang een flink belang in SBS Broadcasting, maar verkocht dat in 2007. In 2011 kwam SBS opnieuw op de markt en leek het in handen te komen van TMG en De Mol. De laatste ging echter in zee met Sanoma, uitgever van onder meer Donald Duck, Libelle, Margriet en Linda. Zij namen SBS toen over voor ruim een miljard euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden