Telecomreus in Zuid-Europa en Latijns-Amerika

Tien jaar geleden was Telefonica een bescheiden telefoniebedrijf. Qua omzet en beurskapitalisatie was het al wel het grootste van Spanje, maar in Europees opzicht miste het de aansluiting bij de top-50. Nu is Telefonica absolute leider op het gebied van de telecommunicatie in de Spaans- en Portugees-sprekende wereld, en het wil uitgroeien tot een van de belangrijkste spelers op de markt in Noord-Afrika. Qua beurswaarde kan het zich makkelijk meten met giganten als Philips of Siemens.

Het bedrijf heeft een belangrijk internationaal netwerk op gebied van mobiele telefonie en internet. In Zuid-Europa en Latijns-Amerika is Telefonica present in zeventien landen, met samen meer dan 62 miljoen klanten. In Spanje is het concern monopolist, ondanks de begonnen liberalisering van de telecomsector. In Europa lonkt Telefonica nu naar bedrijvigheid in Portugal en Italië.

Sinds de benoeming van Juan Villalonga tot concerntopman, nu vier jaar geleden, is Telefonica ruim zeventig procent in beurskapitalisatie gestegen. Zonder meer kan dan ook worden vastgesteld dat de nieuwe eigenaar van Endemol een topbedrijf is, die de beurswaarde bovendien binnen enkele jaren nog eens wil verdubbelen tot duizend miljard euro's.

Dat Telefonica net als Heineken een wereldmerk wil worden, maar dan in de telecomsector en op internet, werd eerder dit jaar ook voor de laatste twijfelaars duidelijk dankzij een herstructurering van het bedrijf.

Het Spaanse concern wordt bovendien een zeer sterke speler op de markt in Zuid-Amerika. De expansie daar wordt gefinancierd met een kapitaalsuitbreiding ter waarde van 17,4 miljard euro's. 'De belangrijkste operatie uit de geschiedenis van Telefonica', zei een euforische Juan Villalonga.

Eerder deze maand kwam Telefonica opnieuw in het nieuws, ditmaal dankzij een strategische alliantie met de bank Banco Bilbao y Vizcaya Argentaria (BBVA). Bank en Telefonica vonden elkaar in een kruisbestuiving op de beurs. BBVA investeert ruim 2 miljard euro om de participatie in Telefonica op te hogen tot 10 procent. Telefonica koopt zich omgekeerd voor 3 procent in bij BBVA (kosten: 1,2 miljard euro), en wordt daarmee de eerste aandeelhouder van de bank.

Verder verhoogt Telefonica het aandeel in Uno-e, de kersverse internetbank van BBVA, van 20 tot 49 procent via de beursgenoteerde dochter Terra.

Topman Juan Villalonga, die gisteren even naar Amsterdam was overgewipt, is de laatste weken onderwerp geweest van veel kritiek in de verkiezingscampagnes van de socialisten en communisten.

Eerst waren het aandelenopties ter waarde van 600 miljoen gulden waarmee de topman zichzelf en honderd van zijn naaste medewerkers heeft verblijd, wegens trouw aan het bedrijf. Een gotspe, riep de oppositie.

Vervolgens werden de monopoliepositie en verstrengeling van mediabelangen gelaakt. Vooral toen Telefonica en BBVA elkaar in de armen waren gevallen, bleek een groot deel van de Spaanse pers en van de radio en tv in handen te zijn van deze twee bedrijven.

'Een regelrecht gevaar voor de democratie', werd toen gezegd. Genoeg in elk geval voor de Spaanse mededingingsautoriteit om de beide partners op te dragen enige belangen in de mediawereld af te stoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden