Teleac licht country toe

Ook in de country muziek laat de naderende eeuwwende haar sporen na. Omsingeld door de betonprairie van Rotterdam South vond vrijdag in Theater Zuidplein de première plaats van 'Country Music Hall of Fame'. Een Nederlandse produktie die tot eind maart langs 25 theaters trekt met een overzicht van '100 jaar Country muziek en Western dansen'.

Het puikje uit de Hollandse country wereld waaronder Europees kampioen 'line dance' Petra van de Velde, fiddler John Permeter en Neerlands beste country vocalisten Humphrey Wenas, Jony de Boer en Annita Langereis maken deel uit van de karavaan.

Schaars omlijst door een verdwaald karrewiel, twee paardenzadels en de op houten schavotjes gezeten groep Desperado praatte Simone de Geus de verbrokkelde avond aaneen: “De band heeft heel hard gewerkt aan honderd jaar country”. De presentatrice van de tv programma's 'Western lifestyle' en HARPEN. De popgroepen The Postmen, Blof en zanger/pianist Maarten van Roozendaal krijgen een Zilveren Harp. De aanmoedigingsprijs van de Conamus wordt jaarlijks toegekend aan veelbelovende kunstenaars die veel hebben bijgedragen aan de promotie van muziek en teksten van Nederlandse componisten en auteurs.

'Als je van paarden houdt...' had het over “Ons feest der herkenning” en “Wat gaat het goed met die samenzang”, maar liet de teugels nauwelijks vieren. Dat kon ook moelijk anders wegens de strak aangehaalde lasso waarin deze goed bedoelde poging tot geschiedschrijving gevangen zat.

Chronologisch opgebouwd ging het vanaf 1900 met invloeden uit de Ierse en Mexicaanse traditie via helden van het witte doek (Roy Rogers) en legende Hank Williams naar rockabilly (Elvis Presley) om via Outlaw country (Johnny Cash, Willie Nelson) in Californië (The Eagles) en met Garth Brooks in de jaren negentig te arriveren.

Elke stijlperiode kreeg een ultra-korte muzikale toelichting, zodat een nummer voorbij was eer het begon. 'You're cheating heart', 'Blues suede shoes' en 'Stand by you're man', alle goed voor krap anderhalve minuut waarop De Geus kwam melden: “Heel gezellig”. Soms onderbrak de Laner Familie met lasso- en zweep-variété de voorspelbaarheid of tracteerde de Country Line Dance Machine op een demonstratie line dance. Een activiteit die inmiddels 50 000 geregisteerde Nederlanders beoefenen. Linedance kent een voorgeschreven kleding-buckle, boots en jeans, een sterke sociale ambience en valt door iedereen te leren.

Leuk voor de gezelligheid, maar als theaterkunst miste je de verbeeldingskracht. En daaraan ontbrak het nagenoeg gedurende de hele voorstelling. De enige momenten waarop Country Music Hall of Fame het niveau van 'Teleac-cursus countryhistorie' oversteeg waren de liedjes waarin de vocalisten wél de volledige ruimte kregen. Ilse de Lange mag dan ons country-paradepaardje heten, de wijze waarop Annita Langereis 'Let's have a party' vertolkte en Jony de Boer 'Desperado', verried grote klasse.

Ook al roept de organisatie in haar persbericht 'Country leeft!' en dat met een schouwburgtoernee 'het taboe op country is doorbroken', een verbrokkelde show als deze bevestigt eerder dit taboe. Een beetje ironie en verwijzingen naar de polder-country historie (Ria Valk's 'Rocking Billy') en beeldbepalende tv-series (Bonanza, Rawhide) hadden de braafheid nog enigszins kunnen wegpoetsen. Wellicht teveel hooi op de vork, vooral te weinig durf om eens flink te knallen: 'Country Music Hall of Fame' bezat een overdaad aan vanzelfsprekende knusheid alsof de sporen al waren verdiend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden