Update

Tele2 maakte de allerergerlijkste reclame van 2016

De beeldje van de Loden Leeuw. Beeld ANP Kippa

Tele2 kreeg vanavond de Loden Leeuw uitgereikt, de prijs voor de irritantste commercial van het afgelopen jaar. Maar er waren dit jaar wel meer ergerniswekkende televisiereclames. Van Airwick mogen dames niet stinken op het toilet, en als je Tuc eet ben je binnen no-time beste vrienden met een geit.

De Loden Leeuw is een initiatief van het programma Radar en bestaat sinds 2002. Naast de irritantste reclame wordt ook de irritantste bekende Nederlander in een reclame verkozen. Die twijfelachtige eer ging dit jaar naar Jan Smit, die optreed in de reclames van Pearle.

De genomineerden werden gekozen uit inzendingen van de kijkers, die dit jaar slecht te spreken waren over Tele2, Tuc, Leenbakker, Airwick en Beter Bed. Zijn die nominaties terecht? Hieronder een rondje erger-tv, kijk en oordeel zelf.

Tele2 - De ouderen van de toekomst

Rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig liet zich lenen voor een reclame waarin telecomprovider Tele2 zijn netwerk aanprijst voor de 'moderne oudere', die voortdurend moet 'facetime-babysitten' en de via Youtube de nieuwste danspassen wil leren. Met een dikke laag schmink zien we het drietal als een oudere versie van zichzelf met all-terrain-golfkarretjes de buurt onveilig maken. 'Niet omdat het moet, maar omdat het kan.'

Tuc - Alles Kan Land

Met Tuc zie je kansen die je nergens anders vindt, belooft de reclame waarin een stoere motorrijder beste vrienden wordt met een geit. Met Tuc begeef je je in 'Alles kan land', is de boodschap van de koekjesfabrikant. Maar de connectie tussen een zout koekje en een geit was voor de kijkers van het programma Radar toch te onbegrijpelijk.

Leenbakker - Leen's Loft

Erken je zwakke punt, benoem het en probeer het om te draaien. Dat moet de gedachte achter de commercial van Leenbakker zijn geweest. De meubelwinkel wil van zijn goedkope imago af en meubileert een 'luxe loft'. Het geheel moet een dure uitstraling hebben en twee nietsvermoedende vriendinnen worden uitgenodigd om het huis te bekijken. Maar hoe oprecht is hun verbazing als blijkt dat de inrichting van Leen Bakker komt? Misschien had de meubelboer er toch wat meer geld tegenaan moeten smijten en echte acteurs in moeten huren.

Airwick - V.I.Poo

"Zelfs een 'Very Important Prinses' als ik moet af en toe de troon even afstraffen." Met deze slechte openingszin wordt de kijker een filmpje ingeleid voor een onbegrijpelijk product: een spray om na een bezoek aan het toilet vieze geurtjes te verdoezelen. "Het bedwelmende parfum van je duivelse drek blijft gevangen in de troon en niemand merkt dat je net bruine broodjes hebt gebakken." Een klassiek voorbeeld van een tenenkrommende reclame.

Beter Bed - Frisse Lentedeals

Je klanten uitnodigen om je bedrijf een cijfer te geven, is vragen om problemen. Volgens de reclame krijgt Beter Bed een negen, met als bonus een nominatie voor een Loden Leeuw 2016.

Genomineerden Meest Irritante BN'er in een Reclame

Nederlanders met een bekend gezicht schnabbelen graag bij. Het is een leuke bron van extra inkomsten met als bijkomend voordeel dat je gezicht weer wat vaker op televisie is en dat is weer goed voor nieuwe inkomsten. Wat de kijkers van het filmpje in kwestie vinden maakt verder niet veel uit. Zanger Jan Smit verbond zijn gezicht dit jaar aan opticienketen Pearle. De keten hielp de bijziende Smit uit de ontkenningsfase en aan de bril.

Frans Bauer - Robijn Wasmiddel

Robijn doet de was bij Frans Bauer, of eigenlijk doet zijn vrouw Mariska dat. Want 'hij waagt zich er niet aan'. Deze rolbevestigende reclame kon op een stevige nominatie rekenen van de kijkers van Kassa

René Froger - XLS Medical

René Froger was zijn vadsige lijf helemaal zat en besloot af te vallen met behulp van XLS Medical. "Ik heb het even uitgezocht", zegt hij stralend in de camera. Volgens de kijkers van Kassa is dat het moment waarop alle geloofwaardigheid zoek raakt: René Froger en onderzoek doen, gaat volgens hen niet samen.

Anita Witzier - Stella Fietsen

'Nep' en 'overdreven' noemen de kijkers van Kassa de manier waarop presentatrice Anita Witzier de snelle e-bikes van Stella aanprijst. Voorheen zat zij achterop bij haar man, maar met de Stella-fiets zijn de rollen omgedraaid.

Ruben Nicolai - Youfone

'Bel me op tringelingeling', zingt Ruben Nicolai op een beukende versie van 'Kling klokje klingelingeling'. Een reclame waar de kijkers van Kassa wel omheen wilden, maar niet omheen konden. Rubens slechte vertolking van een Oostenrijkse ski-leraar kon op veel ergernis rekenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden