Review

Tekst maakt plaats voor slapstick en mime

Mime is in het jeugdtheater nogal een ondergeschoven kindje. Maar het Internationaal Jeugd theaterfestival, dat tot en met 24 februari speelt op diverse locaties in Noord-Holland, zorgt voor een opleving. Bewegingsvoorstellingen vol slapstickgrappen, filmische beelden en subtiele clownerie herinneren aan helden van de stomme film.

Vanavond opent het festival met de voorstelling 'Fiat Lux', waarin de Franse groep Nouvelles Folies een parodie geeft op het menselijk gedrag in een geïsoleerd Bretons vissersdorpje. Henk Schouten, programmeur van het festival, zag de groep spelen tijdens een internationaal mimefestival in Londen. Hij was verrast: ,,Het is alsof je het zeezout op je huid voelt en na afloop ben je net zo verfrist als na een dagje aan zee.''

Het festival laat een vorm van theater zien waaraan we niet meer zo gewend zijn, stelt Schouten. ,,In het jeugdtheater domineert de tekst nogal sterk en als contrast laat het festival voorstellingen zonder tekst zien, waarin beelden, beweging en vooral humor de boventoon voeren. Net als bij het zien van 'Fiat Lux' heb ik bij het zien van 'Les Petits Personnages' van Compagnie La Nuit Venue een uur lang heel erg gelachen.''

Deze voorstelling is een subtiel geacteerde komedie rond alledaagse bezigheden als een ontmoeting, een kaartspel of het lange wachten in een rij. De fysieke speelstijl van de clowns van Compagnie La Nuit Venue roept herinneringen op aan acteurs uit de stomme film als Jacques Tati en Buster Keaton. Schouten laat een artikel zien uit een Franse krant, waarin de regisseur van de groep, Gilles Lefeuvre, vertelt: ,,Het kijk- en luistervermogen van onze acteurs is overontwikkeld. Elke gewone handeling wordt uitvergroot en zo lijkt de voorstelling een ontdekkingstocht door een wonderlijke wereld.'' Schouten: ,,Frankrijk blijft toch de bakermat van de mime. De beroemde pantomimespeler Marcel Marceau komt er vandaan, maar ook nu nog hebben mime in combinatie met clownerie en moderne circustechnieken een duidelijke plek in het theaterleven.''

Naast de buitenlandse voorstellingen is een flink aantal Nederlandse voorstellingen te zien. Ook hier draait het om visueel theater vol beweging, muziek en filmische beelden. Een aanrader is het Toneelschap B & D met de slapstickvoorstelling 'Duikboot', waarin twee kapiteins overleven op een onbewoond eiland. Ook de kinderconcerten van het Speeltheater in coproductie met het Amsterdamse Concertgebouw, zijn een must. In de serie 'Kijken met je Oren' speelde de serie eerder in het Concertgebouw. Bekende poppenspelers bewegen poppen, figuren en objecten op de muziek van klassiek geschoolde musici.

Waarin verschilt het Nederlandse jeugdtheater van andere landen? De scheiding tussen jeugd- en volwassenentheater is niet overal zo scherp, zo blijkt uit Schoutens verhaal. ,,Tijdens een internationaal mimefestival in Londen, zag ik een voorstelling die niet was gemaakt voor kinderen, maar voor jong en oud. Als je vraagt waarom er in Londen zo weinig jeugdtheater is te zien, reageren ze verbaasd. Kinderen gaan samen met volwassenen naar het theater, de opera of ballet. En je ziet dat ze zich enorm vermaken.''

,,In een land als Amerika vindt men het Nederlandse jeugdtheater heel inspirerend, omdat wij niet bang zijn om kinderen te confronteren met thema's als liefde, oorlog of de dood. Bij hen zie je vooral entertainment op de jeugdtheaterpodia, met af en toe een voorstelling die ook iets te zeggen heeft. Ze zijn erg bang om een controversieel thema aan te snijden, want voor je het weet krijg je een proces aan je broek van een oudervereniging die om schadevergoeding vraagt. Het resultaat is dat de meeste voorstellingen een wat lege show laten zien, zonder diepgaande emoties.'' Tijdens het festival is dan ook, naast andere buitenlandse gasten, een flinke groep Amerikaanse jeugdtheatermakers en -programmeurs op werkbezoek. Zowel de Nederlandse als de buitenlandse voorstellingen zijn voor alle kinderen en volwassenen goed te volgen doordat ze zo visueel zijn, benadrukt Schouten. ,,Maar er valt vooral veel te lachen. We willen ook kinderen die voor de eerste keer naar het theater gaan flink amuseren, zodat ze weer terugkomen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden