Tefaf-kunst wordt moderner

Vanaf vandaag niet meer alleen antiek en oude meesters te koop op beurs in Maastricht

Waar gaat het meeste geld naartoe op de mondiale kunstmarkt? Naar oude meesters en de grote schilders van de 19de eeuw? Of spenderen kopers hun geld vooral aan moderne en hedendaagse kunst? De top-5 van belangrijkste kunstbeurzen is een duidelijke graadmeter. Vier plekken, waaronder de koppositie, worden bezet door beurzen die zich richten op de verkoop van naoorlogse en hedendaagse kunst.

De enige uitzondering (op de tweede plaats) is de Tefaf in Maastricht, die haar internationale reputatie vooral te danken heeft aan oude kunst, antiek, juwelen en (vintage) design. Maar ook op deze beurs, die vandaag opengaat en tienduizenden bezoekers trekt uit de hele wereld, krijgt de moderne kunst vanaf het begin van de 20ste eeuw en hedendaagse kunst steeds meer ruimte. En waar voorheen het klapstuk vaak een oude meester was - in 2011 nog een Rembrandt - profileert de beurs zich dit jaar met het schilderij 'Moulin de la Galette' van Vincent van Gogh. Het zal tientallen miljoenen euro's opbrengen, is de verwachting.

Door deze Van Gogh zo nadrukkelijk in de etalage te zetten, geeft de Tefaf het signaal af dat het niet alleen een topbeurs is voor oude kunst en antiek, maar aan het opschuiven is naar moderne en hedendaagse kunst, zegt Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag en Tefaf-keurmeester. Dat is een positieve ontwikkeling, zegt hij, omdat het aanbod daardoor nog breder wordt. Tempel: "Dat is ook de kracht van de Tefaf: de breedte en het niveau, dat is absolute wereldtop."

De Tefaf móet zich ook wel verbreden, zegt de Amsterdamse kunsthandelaar Willem Baars. Want moderne en vooral eigentijdse kunst worden steeds belangrijker op de mondiale kunstmarkt, die vorig jaar groeide met 8 procent naar 47,4 miljard euro. Dat is bijna weer het niveau van het topjaar 2007, vlak voor de crisis. Die groei is niet alleen te danken aan de fors gestegen verkopen op de Amerikaanse markt - de belangrijkste in de wereld met een aandeel van 38 procent. Maar ook aan de stijgende prijzen voor naoorlogse en hedendaagse kunst, met 46 procent het grootste en sterkst groeiende (11 procent) marktsegment.

Wat maakt deze kunst zo gewild? Willem Baars: "Hedendaagse kunst heeft het imago hip en artistiek te zijn. Dat trekt andere, jongere kopers aan die veel geld te besteden hebben en die hedendaagse kunst meer bij hun lifestyle vinden passen dan een oude meester. Kunst heeft ook een intellectuele connotatie, wat aantrekkelijk is voor statusgevoelige oliesjeiks, Russische oligarchen en sterren als Brad Pitt. Ze hebben alles al en pronken liever met het nieuwste werk van Damien Hirst dan de zoveelste Maserati."

Deze superrijken dragen ook bij aan het opstuwen van de prijzen voor eigentijdse kunst. Voor werken van Francis Bacon, Andy Warhol en Gerhard Richter worden torenhoge bedragen betaald. Baars: "Voor ons zijn het absurde getallen, maar 100 miljoen euro voor een Francis Bacon is voor deze categorie mensen niets, misschien vier dagen rente."

Top-5 van kunstbeurzen
Tefaf: t/m 23 maart in Maastricht

1. Art Basel, moderne en hedendaagse kunst

2. Tefaf Maastricht, (oude) kunst en antiek

3. Art Basel Miami Beach, hedendaagse kunst

4. Frieze Art Fair Londen, hedendaagse kunst

5. Art Basel Hong Kong, hedendaagse kunst

VS staan bovenaan
De Amerikaanse kunstmarkt is de belangrijkste in de wereld, met een aandeel van 38 procent. China staat op 2 met 24 procent. Dit land streefde in 2011 de VS nog voorbij, maar viel daarna sterk terug. Het Verenigd Koninkrijk volgt op 3 met 20 procent. Het aandeel van EU-landen daalde met 3 procent naar 32. Nederland heeft een aandeel van 1 procent.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden