Tedere momenten van toenadering kabbelen voort

Félix & Meira

Regie: Maxime Giroux

Met Martin Dubreuil, Hadas Yaron, Luzer Twersky.

***

Ze wonen bij elkaar in de buurt maar leiden compleet verschillende levens. Meira is een jonge moeder in een streng chassidische gemeenschap in Montreal, en wordt niet geacht met 'vreemden' te praten. Félix is een alleenstaande atheïst die tekent en thuis jazzplaten draait. Op straat spreekt hij Meira aan met zo'n flutsmoes als 'mijn vader is net overleden, jij bent gelovig, heb je advies?' Het is het begin van een zich schoorvoetend ontwikkelende romance tussen twee dolende zielen die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben.

Zij bedeesd, hij losjes aantrekkelijk, Maxime Giroux koos voor zijn zachtmoedige liefdesdrama mooie hoofdrolspelers. Vooral Hadas Yaron, die eerder in 'Fill the Void' al een orthodox Joodse, gedwongen bruid speelde, is met haar bleke meisjesgezicht een blikvanger. In wisselend Frans, Engels en Jiddisch creëren de twee een serie tedere momenten van toenadering die ze zomaar naar Times Square in New York voert.

Toch is de Canadese filmmaker te nuchter om een hoogdravend Romeo & Juliet-verhaal te vertellen. Maar wat dan wel? Giroux, die zelf het scenario schreef, is beter in het schetsen van een verstikkende gemeenschap, en de voorzichtige ontpopping van een gekortwiekte vrouw, dan in het bieden van uitkomsten. Zijn film doet geen uitspraken, neemt geen standpunt in. 'Félix & Meira' kabbelt voort en uit het terugkerende sixties soulnummer 'After Laughter (Comes Tears)' moeten we misschien zelf de boodschap maar afleiden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden