Technostampers met melodieuze, verborgen lagen

SEIJE SLAGER

KLASSIEK/TECHNO

Gregor Schwellenbach

Spielt 20 Jahre (Kompakt)

****

Een beter kwaliteitsstempel dan 'Kompakt' kun je je als technomuzikant haast niet wensen. Het label uit Keulen grossiert in techno voor fijnproevers: geen stampende heipalenboogie, maar ook niet al te veel arty experimenten waarbij de dansvloer uit beeld raakt. Het is muziek als functioneel, maar smaakvol modernistisch design: de artiesten van het label slagen erin om met een paar goedgekozen geluiden heel ruimtelijke muziek te maken.

Dit jaar viert Kompakt zijn twintigste verjaardag - het label werd pas in 1998 opgericht, maar de vijf jaar daarvoor bestond Kompakt ook al als platenwinkel. Dat gebeurt met veel feesten en avonden, maar ook met een project dat speciale aandacht verdient. Componist Gregor Schwellenbach (waar we eerlijk gezegd nog nooit van gehoord hadden, hij schijnt vooral reclames en ander werk in opdracht te doen) werd uitgenodigd om de catalogus te 'remixen', maar dan als klassieke kamermuziek.

Hij is niet de eerste die op zo'n idee komt. Al in 1992 verraste het Balanescu Quartet door nummers van Kraftwerk voor strijkkwartet te bewerken. En de afgelopen jaren bestaat er in Duitsland een zeer vruchtbare kruisbestuiving tussen de elektronische en de hedendaags gecomponeerde muziek.

Het project van Schwellenbach is echter wel opmerkelijk. Onder andere doordat het een onverwachte kant van de catalogus van Kompakt zo mooi naar boven brengt. Die Kompakt-tracks vallen niet in eerste instantie op door hun meefluitbaarheid, maar Schwellenbach laat zich meestal meer leiden door de melodische hints in de originelen dan door hun ritme, en dan blijken de monotone technostampers stiekem toch allerlei verborgen melodieuze lagen te kennen.

Het levert een paar mooie stukken op, waarin je bovendien die ruimtelijkheid van de originelen goed terughoort. Ook als je alle elementen van een nummer vervangt of bewerkt, blijft er kennelijk toch altijd een herkenbaar raamwerk staan: de geest van het nummer, zou je dat kunnen noemen.

Soms trekt de componist echt alles uit de kast, zoals bij zijn bewerking van de track 'Gong Audio' van Voigt & Voigt. Die nam hij op met een Javaans gamelanorkest. Na bijna zeven minuten moet je concluderen dat de trance die techno op kan roepen niet eens zo heel veel verschilt van de trance die Indonesische muziek teweegbrengt.

Het enige nadeel van zulke op zich geniale vondsten is dat het album soms wat van hot naar her springt. Behalve een gamelan-ensemble trekt er ook een soort hoempa-orkestje voorbij, dat weer afgewisseld wordt met een paar verstilde pianominiaturen, en uiteindelijk wordt toch ook de four-to-the-floor technobeat weer van stal gehaald. Je mist daardoor de strengheid en de innerlijke consistentie waar de Kompakt-catalogus bekend om staat. Maar ach, je wordt maar één keer twintig, dan mag je best een keer een feestje vieren waarop je jezelf laat gaan. Het plezier straalt in ieder geval van deze verzameling af.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden