Technische top Volkswagen en Renault gehoord over dieselgate

Filters, katalysatoren, temperatuurvensters, kleppen, uitlaat, benzine, dieselmotor. Alleen het woord 'sjoemelsoftware' wees er gisteren in het Europees Parlement op dat er een hoorzitting was over het dieselschandaal en geen samenzijn van monteurs.

Volkswagen en Renault hadden hun knapste koppen naar de onderzoekscommissie van het Europarlement gestuurd om zich te laten grillen - enkele parlementariërs werkten ooit zelf in de autoindustrie. De commissie is onder meer opgericht om uit te vinden hoe sterk de banden zijn tussen de autolobby en Brussel. En of dat invloed heeft op de eisen die Brussel aan uitlaatgassen stelt.

Technologiebaas dr. Ulrich Eichhorn (VW) en hoofd techniek Gaspar Gascon Abellan (Renault) lieten zich door de regen van technische vragen niet van de wijs brengen. Eichhorn begon met zich te verontschuldigen en zei dat hij zich schaamde. Wel wou hij kwijt dat de software in de VW-dieselauto's, die op de weg een stuk vervuilender zijn dan in het laboratorium waarin ze worden getest, geen sjoemelsoftware is. Het is software die op een verkeerde manier is toegepast, zei hij. Hij wees erop dat de betrokken werknemers zijn ontslagen en aangeklaagd. En beklemtoonde, met gevoel voor pr: "Volkswagen werkt hard aan schonere auto's. Tegen 2030 rijdt nog maar 50 procent van onze vloot op een verbrandingsmotor."

Renault voelde zich niet aangesproken. Gascon: "Nadat het schandaal bij Volkswagen naar buiten kwam, hebben wij onze interne procedures onder de loep genomen. Bij ons werd niet geknoeid. Dat staat buiten kijf." De 11.000 auto's die Renault in januari op last van milieuminister Ségolène Royal moest terugroepen "hadden last van een kalibratieprobleem. Een fout."

De Fransman zei ook dat de EU-wetgeving 'complex en onduidelijk' is. Zo staat er over de toegestane uitstootwaarden: 'bij normaal gebruik'. Maar wat is normaal? Gascon liet zich niet verleiden tot een interpretatie. Rapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66) schoot te hulp: "Het laboratorium toch niet zeker?"

"Normaal gesproken schreeuwt de industrie moord en brand als wetgeving onduidelijk is. Maar nu niet", betoogde Gerbrandy. "Altijd zeggen de fabrikanten: de testresultaten in het lab tellen. Waar ik nog geen antwoord op heb gekregen, is of de beleidsmakers dat expres zo hebben gedaan en onder één hoedje hebben gespeeld met de automakers." Vandaag wordt daarover misschien meer duidelijk, als oud-EU-commissaris voor milieu Stavros Dimas gehoord wordt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden