Tech-beurs draait om robotisering auto

De Byton connected car op de beursvloer in Las vegas Beeld AFP

Wat in 1967 in Las Vegas begon als een jaarlijkse consumentenbeurs voor elektronica, is uitgegroeid tot het internationale strijdperk van de auto-industrie. Fabrikanten en startups troeven elkaar deze week op de Consumer Electronics Show CES af met snufjes om de auto steeds verder te robotiseren. 

Het is erop of eronder voor autofabrikanten, schetste Toyota-topman Akito Toyoda de situatie recent. "Deze verandering is ingrijpend, één die je maar eens per eeuw meemaakt."

Anders dan op de klassieke autobeurs in Detroit, die komende week begint, draait in Las Vegas deze week alles om de toepassing van kunstmatige intelligentie in elektrische voertuigen. De heilige graal is de auto die ook in complexe verkeerssituaties inzittenden veilig vervoert zonder menselijk ingrijpen. Opgejut door nieuwkomers als Tesla met zijn (semi-)zelfsturende auto's werken alle merken hieraan. Volkswagen en Hyundai maakten vorig week bekend voor deze technieken met startup Aurora in zee te gaan. 

De hamvraag

De technologie staat immers nog in de kinderschoenen. In een gecontroleerde rijomgeving en met afgebakende taken werken sensoren, lasers, radars, camera's en navigatiesystemen steeds beter samen, toont het Toyota-researchcentrum op deze CES met een autonome Lexus. Maar het dagelijkse verkeersbeeld is complex, onvoorspelbaar en per regio verschillend. De mens blijft nodig als copiloot. Hoe je de mens tijdens het rijden alert houdt als hij niet stuurt, dát is de hamvraag.
Hoewel CES nieuwe innovaties showt, lijkt de grootste hype rond autonome auto's voorbij. Auto's worden stapje voor stapje autonomer en niet in één keer compleet zelfsturend. Een groots opgezet praktijkproject van Volvo in Gotenburg begon vorige maand veel kleiner dan beoogd. De techniek is te onrijp. Het weerhoudt autofabrikanten er niet van zichzelf onder druk te zetten. Hyundai doet de belofte van zelfsturende auto's in 2021. 

De Electra Meccanica Solo. Beeld AFP

Wie het hart van consumenten weet te veroveren met een autonome en elektrische auto, die wint de strijd, stellen analisten van Deloitte in een publieksonderzoek. Fabrikanten blijven aansprekende beloften doen. Productieproblemen met de Tesla Model 3? Het wordt overstemd met 'nieuws' over nieuwe e-trucks van Tesla. In de technologiewedloop fokt iedereen elkaar op. Deloitte stelt dat consumenten de oude vertrouwde merken keihard kunnen laten vallen. 

Het publiek wordt op de CES verleidt met nieuwe autotechniek. Mens en zijn rijmachine raken steeds meer verweven, al blijft de mens voorlopig de baas. Toch verandert de relatie fundamenteel, vertelt Nissan. Nieuwe Nissan-technologie scant de hersenactiviteit van inzittenden voor het beste rijgedrag. Mercedes-Benz onthult een entertainmentsysteem met kunstmatige intelligentie. Ford focust zich op het stadsvervoer en ziet daar niet alleen kansen voor autonome auto's, maar ook voor fietsers.

Nagebootste steden

Intussen schieten de nieuwe testcentra voor autonome auto's als paddestoelen uit de grond, centra met nagebootste steden. De Verenigde Staten telt er tien. BMW bouwt een faciliteit in Tsjechië. Zuid-Korea ontwikkelt voor Hyundai en Kia de oefenstad K-City. Ook Hongarije ontwikkelt plannen. Verder slokken autoconcerns veelbelovende startups gewoon op. Reuters meldt dat op CES 2018 de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi een gezamenlijk opkoopfonds bekend zal maken om van bedrijfjes met nieuwe technologieën. 

Aan startups is op de CES geen gebrek. Veel ogen zijn gericht op Byton. Dit jonge Chinese bedrijf showt een hippe autonome gezinsauto. Byton-personeel komt deels van startup Faraday, in 2017 nog de grote CES-hype. Faraday verkeert inmiddels in financiële problemen. Het automerk Fisker, in Nederland korte tijd succesvol met de stekkerhybride Karma, herrijst in Las Vegas uit de as met een nieuw model. 

De robotisering en elektrificatie veranderen de klassieke autowereld, de wereld van Detroit. Maar de uitlaatauto en zijn zelfsturende eigenaar geven zich niet zonder slag of stoot gewonnen. Deloitte stelt dat de meeste Amerikanen het stuur niet uit handen willen geven. Op de beurs van Detroit beroert niet de hightech, maar de Ford F150 de gemoederen. 's Werelds populairste pick-uptruck, zo Amerikaans als hamburgers en dieselhaat, is nu ook verkrijgbaar met... dieselmotor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden