Team Orie vindt na zoektocht van maanden nieuwe sponsor

Schaatsploeg sluit vermoedelijk deal met consultancykantoor

ANTAL CRIELAARD

Na een maandenlange zoektocht is de schaatsploeg van Jac Orie erin geslaagd een nieuwe sponsor te vinden. Het team maakt vandaag in Den Bosch de nieuwe naamgever van de schaatsequipe bekend. Algemeen wordt aangenomen dat het gaat om Brand Loyalty, een internationaal opererend consultancykantoor in de levensmiddelenbranche.

Jac Orie en marketeer Bob van Oosterhout van het betrokken bureau Triple Double, wilden gisteren nog niet ingaan op de inhoudelijke kant van de nieuwe sponsordeal. "Die details maken we op de persconferentie bekend", aldus Van Oosterhout. Evenmin wilden ze de naam van de nieuwe sponsor bevestigen: "Het enige dat ik nu kan zeggen, is dat we ontzettend goed nieuws hebben."

Met het vinden van een nieuwe geldschieter is de toekomst van het succesvolle team van Jac Orie gewaarborgd. De ploeg raakte aan het einde van vorig seizoen de oude sponsor Control kwijt, die niet langer aan het schaatsteam verbonden wilde blijven. Daarna hield het team een aantal maanden zelf de broek op en werden trainingskampen en andere kosten uit eigen zak betaald. Tevens kreeg de ploeg financiële ondersteuning van schaatsbond KNSB.

Het team, met onder anderen wereldkampioen sprint Stefan Groothuis, Kjeld Nuis, Jan Smeekens en Annette Gerritsen, had voor de zomer al besloten bij elkaar te blijven. Alleen Mark Tuitert bleef de ploeg niet trouw. De olympisch kampioen op de 1500 meter sloot een sponsordeal met Beslist.nl, een bedrijf dat tevens sponsor is geworden van de schaatsploeg van trainer Gerard van Velde. Beslist.nl onderhandelde ook met Orie en consorten, maar koos uiteindelijk voor een overeenkomst met de nieuwe ploeg van Tuitert.

Marketeer Van Oosterhout hield een dubbel gevoel over aan de onderhandelingen van de laatste maanden. Het team van Orie dacht al een aantal keer dicht bij een overeenkomst te zijn met een mogelijke geldschieter, maar tot drie keer toe ketste een deal op het allerlaatste moment af. Orie: "We waren al een aantal keren met champagne achter in de auto op weg naar de definitieve afhandeling. Maar steeds ging het mis."

Van Oosterhout: "Maar het feit dat we toch drie keer zo dichtbij waren, geeft wel aan dat er nog steeds veel belangstelling is voor het schaatsen en dat de aanpak die we hebben gekozen de juiste was. Maar het is duidelijk dat de veranderde economie een en ander moeizamer heeft laten verlopen. We hebben er hard aan moeten trekken. Nu ben ik hartstikke tevreden met het resultaat. Maar goed, ik snap ook wel, dat dat anders wordt beleefd. Een spits die maanden niet scoort, kan zeggen dat hij heel goed traint, maar dat klinkt op een gegeven moment ook niet meer realistisch."

Hoeveel geld met de nieuwe sponsorovereenkomst is gemoeid, is nog onduidelijk. Orie zette aan het begin van de zomer in op een budget van 1,8 miljoen euro. Nu team Orie is voorzien van een nieuwe naamgever zoekt alleen de ploeg van Jan van Veen (met schaatsers als Koen Verweij en Marrit Leenstra) nog een geldschieter.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden