Te veel effectbejag, te veel Phil Collins 'FRAUDS'

Amsterdam-City, Den Haag-Odeon en Rotterdam-Cinerama.

Elliott, of zijn jonge produktiemaatschappij Latent Image, beschikt over goede relaties in festivalland. Zijn debuut haalde vorig jaar meteen de competitie in Cannes en zijn tweede film, met de veelbelovende titel 'The adventures of Priscilla, Queen of the desert', wordt daar dit jaar in een nevenprogramma vertoond. En dat terwijl 'Frauds' hooguit interessant is als curiosum.

Vanaf het moment dat een inbreker letterlijk wordt doorboord met een pijl uit een kruisboog, gaat het eigenlijk al mis. Een beetje 'too much' is dat, en alles is in deze film te veel. Te veel effectbejag, met een ereplaats voor loeiharde muziek en geluidseffecten. Te veel art direction, met decors die pijn doen aan de ogen. Te veel Phil Collins, hoeveel speelplezier die man ook uitstraalt. De onooglijke popster, rijkelijk gezegend met humoristisch charisma, maakt met zijn dominante aanwezigheid van 'Frauds' een vehikel voor zijn kunstjes.

Collins speelt een detective van een verzekeraar, die de schadeclaim van het prettige echtpaar Jonathan (Hugo Weaving, de blinde man uit 'Proof') en Beth (Josephine Byrnes, een actrice om te onthouden) op waarheid moet onderzoeken. Zijn onderzoek neemt de vormen aan van psychische terreur, culminerend in een bizarre nachtmerrie. Klapstuk is de strijd in de woning van Collins' personage, een spookhuis vol levensgevaarlijk speelgoed. Production designer Brian Thomson maakte ooit furore met de rock-opera 'Tommy' en de cultklassieker 'The Rocky Horror Picture Show'. Dat zegt genoeg.

Met het langdurige verblijf in het spookhuis haalt Elliott zijn film definitief onderuit. Tegen die tijd is 'Frauds' weliswaar via zwarte humor geevolueerd van thriller tot slapstick, zoals hij wilde, maar zo kinderlijk geworden dat het allemaal niets meer uitmaakt. Tussen al die zuurstokken onzin verbleekt zelfs de grijns van Phil Collins.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden