Te koop: tijdschriften met een roemrucht verleden

Nieuwe Revu: Sensatie en veel lekkere relletjes
De Nieuwe Revu noemt zichzelf graag het 'lefgozertje' van de bladenmarkt. De inhoud van het mannenblad richt zich vooral op misdaad, sport, entertainment en vrouwen. Het te koop-bordje verschijnt juist in het jaar dat het tijdschrift zestig wordt. Een geschiedenis vol legendarische acties en relletjes waar door de redactie met een zekere trots op wordt teruggekeken. Om een voorbeeld te noemen: het aanstellen van Willem Holleeder als columnist. Uit de oude doos: het artistiek photoshoppen van halfnaakte afbeeldingen van bekende Nederlandse vrouwen onder wie Sonja Barend in de jaren '70. Dat waren de hoogtijdagen van de Nieuwe Revu: de oplage lag boven de 200.000 lezers. Daar zijn er nu nog zo'n 32.000 van over.

Panorama: Misdaad en 'net niet te ordinaire' vrouwen
De eerste editie van het mannenblad Panorama verscheen al in 1913. Uiteraard prijkte er toen nog geen (half)naakte vrouw op de cover, maar stonden er vooral beschaafd uitziende mannen in het blad. Pas vanaf de jaren zestig wordt de focus op beeld groter en positioneert Panorama zichzelf als het blad voor 'de echte man', die houdt van misdaad, avontuur, sport en vrouwen. Misdaden werden tot in de gruwelijkste details gereconstrueerd en sensationeel gepresenteerd. De vrouw die wekelijks de cover siert mag naar de woorden van een oud-hoofdredacteur 'net niet te mooi' en 'net niet te ordinair' zijn, maar moet de lezer wel weten te verleiden. In 2012 had het blad een oplage van ruim 50.000 stuks.

Playboy: Blootblad met BN'ers én goede interviews
Het maakt nog elk jaar de tongen los: wie staat er dit jaar in de decembereditie van Playboy? Het bekendste blootblad van Nederland wist in zijn bestaan veel BN'ers te strikken voor een naaktreportage, onder andere Patricia Paay (drie keer), Tatjana Simic (tien keer) en Jerney Kaagman, die in 1983 de eerste Nederlandse editie van het van oorsprong Amerikaanse blad sierde. Uiteraard staan er niet alleen foto's in de Playboy, ook de interviews en artikelen over lifestyle zijn naar de woorden van de lezers de moeite waard. De huidige hoofdredacteur, Patrick Goldsteen, is verantwoordelijk voor een maandelijkse oplage van 35.000 stuks. Op het hoogtepunt, in 1987, waren dat nog ruim 166.000 exemplaren per maand.

Kijk: Maandblad vol techniek en wetenschap
In het pre-internettijdperk was Kijk een veelgebruikte bron voor schoolopstellen. Het maandblad staat vol met artikelen over wetenschap, techniek en geschiedenis. Aan bod komen vragen als: wat heeft verliefdheid met scheikunde te maken? En: is taal aangeleerd of -geboren? Het blad had in de jaren '80 ook een spin-off op televisie: Kijk-TV, met Wubbo Ockels. In 2008 werd Kijk, met een oplage van 50 duizend stuks, grondig vernieuwd. Zo stond er voor het eerst naakt op de cover. Niet omdat de geile blik van het model meer tijdschriften moest verkopen, zei hoofdredactrice Vivianne Bendermacher. De cover was 'kil naakt', een model omgeven door formules, wat bij de in wetenschap geïnteresseerde doelgroep zou passen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden