Te jong voor het atelier

Kleding kopen zonder schuldgevoel. Dat kan, heel even, vanaf morgen in de Child Labour Free Zone in Amstelveen, waar producten gemaakt zonder inzet van kinderarbeid te koop zijn.

Makkelijk is het niet kleding te kopen waar geen kinderhandjes aan te pas zijn gekomen. Op dit moment zijn er over de hele wereld ongeveer 218 miljoen kinderen aan het werk. Een flink deel daarvan stikt de naden van spijkerbroeken en T-shirts. Dat houdt kleding hier goedkoop. In het kader van de internationale dag van de rechten van het kind – 20 november – kan het publiek vanaf morgen even zien hoe een winkel eruitziet als er geen kinderhandjes aan te pas komen.

De tijdelijke opening in Amstelveen is vooral bedoeld als steun in de rug voor de bedrijven die wél werk maken van het bestrijden van kinderarbeid. In de winkel zullen vooral duurdere merken zoals Anne-Marie Petit, Noir, Studio Jux etc. te vinden zijn. „Maar het hogere segment moet nu eenmaal voorop gaan”, zegt Gerard Oonk van de organisatie Stop Kinderarbeid. „En dat merken aan de bovenkant van de markt zitten met hun prijs betekent niet automatisch dat ze het goed doen op dit gebied. Grote ketens als Ikea en H & M zijn ook hard bezig hun producten kinderarbeidvrij te maken.”

Alleen geld geven, is niet genoeg om kinderarbeid de wereld uit te krijgen. Ook het eerst aanpakken van de ergste misstanden, blijkt in de praktijk niet zo effectief. Oonk werkte lang in India: „Lang is gedacht dat je de kinderen die er het ergst aan toe zijn, eerst moet helpen. Maar in de praktijk blijkt het beter te werken als je campagne voert om alle kinderen naar school te sturen. Anders krijg je scheve gezichten in het dorp. Waarom wordt het ene kind geholpen en het andere niet. En wat is erg? Een kind in een fabriek? Een klein meisje dat in de huishouding helpt en daarom niet naar school kan? Als er nadruk op wordt gelegd dat alle kinderen naar school moeten, creëer je meer gemeenschapszin.”

De organisatie achter de CLF-winkel maakt zich ook hard voor ’brugonderwijs’. Oonk: „Veel kinderen gaan met zes jaar niet naar school en missen dan helemaal de boot. Wij willen dat ze met negen jaar nog steeds naar school kunnen. Achterliggend probleem zijn onder meer de lonen van de ouders. Op het platteland van India komt het op grote schaal voor dat vaders geen werk hebben maar hun kinderen wel, omdat ze goedkoper zijn. Door de producenten wordt nu eenmaal onderhandeld tot op de laatste cent. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Daarnaast zijn kinderen vaak gewilde arbeidskrachten omdat ze beïnvloedbaar zijn. Kinderen zijn makkelijk te intimideren en komen nauwelijks op voor hun rechten. Ze worden geen lid van een vakbond.”

Maar helpt een winkel in Amstelveen daartegen? Oonk: „Het gaat om bewustwording, vooral bij bedrijven. H & M bleek ook gevoelig voor de publieke opinie. Niemand wil natuurlijk geassocieerd worden met kinderarbeid. We willen vooral dat bedrijven eerlijk nagaan hoe hun producten worden gemaakt. De winkel is een steuntje in de rug voor de kledingmerken die het wel proberen zonder kinderarbeid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden