Taxioorlog: bemiddelaar wil rem op liberalisering

Professor Rood, bemiddelaar in de Amsterdamse taxioorlog, bespreekt de mogelijkheid om tijdelijk geen nieuwe vergunningen meer af te geven. Om het conflict zo spoedig mogelijk te beëindigen wil Rood de overgang van een monopolie voor de Taxicentrale Amsterdam (TCA) naar een vrije markt voor straattaxi's geleidelijker plaats laten vinden.

Naast de tijdelijke stop in de uitgifte van de vergunningen, wil hij dat de TCA haar monopolie feitelijk opgeeft door iedereen op de standplaatsen toe te laten. Volgens hem heeft de leiding van de centrale al aangegeven daartoe bereid te zijn. Rood pleit verder voor een fonds voor gedupeerde chauffeurs. Mensen die in het verleden veel geld betaalden voor een inmiddels waardeloos geworden taxivergunning zouden door dit fonds gecompenseerd moeten worden. Het geld daarvoor zou niet alleen van de regering komen, maar ook van de gemeente Amsterdam en van de centrales zelf.

Het bemiddelingswerk van Rood is nog in volle gang. Daarom laat hij zich zeer voorzichtig uit. Zijn woordvoerster, mevrouw J. M. Vos van het Centrum voor Arbeidsverhoudingen (CAOP), benadrukt dat het gaat om ,,denkrichtingen die je zou kunnen volgen voor het bereiken van een mogelijke oplossing van het conflict''. Het is nog de vraag of alle gesprekspartners van Rood zich in de voorstellen kunnen vinden. Vos is echter gematigd positief: ,,Ik heb de indruk dat iedereen hoopt op een oplossing.''

Maar zelfs al zouden de verschillende partijen zich enthousiast tonen over de door Rood geschetste strategie, dan zal het nog veel tijd kosten voor de plannen concreet worden. Zo is het bijvoorbeeld nog onduidelijk wie precies recht zullen hebben op compensatie door het fonds en hoeveel overheid, gemeente en de centrales daar aan bij gaan dragen. Ook is het nog onduidelijk hoe tijdelijk de tijdelijke stop in de vergunningen zal zijn en of chauffeurs echt zullen kunnen leven met de nieuwe taxiwet. Want één ding is wel duidelijk: de wet kan niet zomaar opzijgeschoven worden. De uitvoering van de wet kan alleen wel langzamer dan de ambtenaren van Verkeer en Waterstaat aanvankelijk hadden gedacht. Voor de taxichauffeurs betekent dit tijdwinst, zodat ze langer aan volledige concurrentie kunnen wennen. Eventuele nadelen van de wet zouden in een proces van geleidelijke liberalisering ook makkelijker bestreden kunnen worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden