Taxichauffeurs en koeriers kunnen nauwelijks meer bij verzekeraars terecht

Een chauffeur van Taxi Centrale Amsterdam (TCA) in zijn auto. Beeld ANP XTRA

Verzekeringsmaatschappijen weigeren taxichauffeurs en koeriers, of er wordt een zeer hoge premie in rekening gebracht. Het gevolg: meer onverzekerden. 

Taxichauffeurs en koeriers kunnen nauwelijks meer bij verzekeraars terecht en rijden vaak noodgedwongen onverzekerd rond. Verzekeringsmaatschappijen vinden het dekken van deze beroepsgroep te riskant. Ze hebben de dekking voor deze beroepsgroep afgeschaft of vragen woekerpremies die voor vervoersbedrijven niet zijn op te brengen.

Volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) staan op dit moment 1135 taxi’s als onverzekerd geregistreerd. Het aantal als onverzekerd geregistreerde lichte bedrijfswagens bedraagt 20.784. De RDW houdt niet bij hoeveel koeriers zich onder deze bedrijfswagens bevinden.

Volgens Tis Verzekeringen, dat als tussenpersoon taxibedrijven helpt om een verzekering af te sluiten, is het onbegonnen werk om nog bij een verzekeringsmaatschappij terecht te kunnen. De enkele verzekeraar die nog wel een WA- of allriskverzekering aanbiedt, betaalt volgens een woordvoerder van Tis torenhoge premies van wel 1500 euro per auto per kwartaal. “Collectief roepen ze: ‘We doen het niet’. Dat is toch gek?”

Ondernemers met een taxi- of koeriersdienst die een WA-verzekering of allriskverzekering willen afsluiten, zijn daarom aangewezen op De Vereende, een partij die door de branche is opgericht voor onverzekerbare risico’s en bijzondere schades. Maar de premie is hoog.

Uitkering

“Ik heb 23 schadevrije jaren opgebouwd en ben tot 1 januari verzekerd bij Nationale­­ Nederlanden. Daarna stoppen zij ermee”, zegt Roopisch Hoelas van RoepTaxi uit Almere. Om zich tegen schade en ongevallen in te dekken kan hij alleen nog terecht bij De Vereende. “Daar ga ik vanaf het nieuwe jaar 2400 euro premie per kwartaal betalen voor mijn auto’s. Dit is gezien de omzet die ik draai niet meer op te brengen. Het gevolg zal zijn dat ik snel op zoek moet naar een andere baan en voorlopig een uitkering zal moeten aanvragen”, aldus­­ Hoelas.

Ook TLN, de brancheorganisatie die onder meer koeriers vertegenwoordigt, herkent het probleem: “Wij horen dat het voor onze leden heel lastig is om zich te verzekeren”, zegt een woordvoerder van TLN. “Dat ligt aan het beeld dat van onze beroepsgroep is ontstaan. Koeriers zouden veel schade veroorzaken. Wij vinden het onterecht dat alle koeriers over één kam worden geschoren. Koeriersbedrijven doen juist heel veel aan schadepreventie.”

De kwestie speelt sinds 2016, toen verzekeringsmaatschappijen zich verbonden aan een richtlijn die aan alle Europese verzekeraars eisen stelt op het gebied van kapitaal, risicobeheersing en verslaglegging. “Dat betekent dat verzekeraars massaal afscheid nemen van hun verlieslatende producten”, zegt Marc Diks, directeur-eigenaar van tussenpartij Diks Verzekeringen. “Op autoverzekering maken verzekeraars al jaren­­ nauwelijks tot geen winst.” 

Boete

Wie onverzekerd de weg op gaat, krijgt een boete en moet zelf opdraaien voor eventuele veroorzaakte schade. “Wanneer dit in de tonnen loopt kan dit heel vervelend zijn”, zegt Diks.

Volgens Hubert Andela van taxibranchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer ( KNV) gaat het vooral om kleine ondernemers: “Waarschijnlijk zelfs alleen zelfstandige rijders, zzp’ers, die niet rijden voor een bekende taxicentrale of voor een taxi-platform. Het is namelijk echt een noodsprong en niet iets dat een ondernemer met goede toekomstplannen zich kan veroorloven.” 

Een oplossing is nog ver weg. Volgens zowel Marc Diks als taxichauffeur Roopisch Hoelas heeft de verantwoordelijke minister, Wopke Hoekstra, weinig oog voor het dekkingsprobleem. Hoelas: “Ik heb hem verschillende keren benaderd maar nog geen reactie ontvangen. Hopelijk wordt er iemand wakker die er voor zorgt dat er weer meerdere partijen zijn waar wij ons kunnen verzekeren, dan daalt de prijs.”

Het Verbond van Verzekeraars laat desgevraagd weten zich van het probleem bewust te zijn: “Het staat bij ons hoog op de agenda. Maar een oplossing is er niet direct. De markt voor vooral schadeverzekeringen is zo concurrerend dat vaak rode cijfers worden geschreven.”

Lees ook: 

Een nieuwe taxi-oorlog dreigt, klant eist service Uber alles

Taxichauffeurs zijn onrustig sinds de komst van Uber. Maar klanten kunnen juist baat hebben bij de concurrentie.

Handig, die taxi-app, maar voor de chauffeur is het worstelen

Journalist Jeroen van Bergeijk liet zich omscholen tot Uber-taxichauffeur om zo te kunnen beschrijven hoe dat is. Het viel hem zwaar tegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden