Taxichauffeur is vaak een bijbaan

Wijziging taxiwet zorgt voor golf nieuwe chauffeurs, veelal flexwerkers. Intussen krimpt de markt.

INGRID WEEL

Zonder al te veel gedoe wat bijverdienen 's avonds en in de weekenden? Sinds 1 januari kan dat vrij simpel: als taxichauffeur. Dankzij de nieuwe taxiwet hoeven chauffeurs geen taxi-examen meer te doen, mogen ze hun eigen auto gebruiken en is de verplichte meter afgeschaft als er vaste tarieven afgesproken zijn. Deze nieuwe regels hebben ertoe geleid dat in januari 710 nieuwe taxichauffeurs zich hebben gemeld bij de Kamer van Koophandel.

Dat zijn er veel en veel meer dan voorgaande jaren. In 2015 meldden zich in januari nog 62 nieuwe chauffeurs. Nu dus meer dan tien keer zoveel, en dan vooral in Noord- en Zuid-Holland, maakte de Kamer van Koophandel gisteren bekend.

De politiek wilde meer ruimte voor innovatie in de taxibranche en heeft daarom de regels verruimd. De zelfstandige taxichauffeur hoeft nu - kort door de bocht gezegd - alleen nog eenmalige 1500 euro administratiekosten te betalen en kan aan de slag.

Branchevereniging KNV Taxi liet vorig jaar weten niet blij te zijn met de nieuwe wet. Doordat er geen vakbekwaamheidsdiploma meer nodig is, vreesde zij voor wildgroei en een overdaad aan chauffeurs.

Met een groei van meer dan 1000 procent, is die angst werkelijkheid geworden. Volgens KNV Taxi zal daarmee de kwaliteit dalen, zoals ook vijftien jaar geleden gebeurde toen de regels in de taximarkt werden losgelaten. Het was toen de bedoeling dat taxichauffeurs klantvriendelijker zouden worden en de prijzen voor een ritje zouden dalen. Het tegendeel gebeurde.

Het aantal taxi's nam fors toe en daarmee het gevecht om de klant. Letterlijk. Er ontstonden knokpartijen tussen chauffeurs op taxistandplaatsen, en soms ook met klanten. Bovendien ging de ritprijs omhoog.

Daarop kwamen er weer allerlei nieuwe regels. Nieuwe chauffeurs moesten eerst examen doen waarbij onder meer hun stratenkennis en omgangsvormen werden getest. De kosten voor dit ondernemersdiploma moest bijbeuners tegenhouden.

Toch zijn er de afgelopen jaren nog massaal nieuwe mensen opgeleid. Vorig jaar haalden 4731 mensen hun taxichauffeursdiploma bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid, 7 procent meer dan het jaar ervoor.

Meer chauffeurs dus, terwijl de sector krimpt. Er zijn in een paar jaar tijd duizenden banen verdwenen, vooral in het zogenoemde contractvervoer: leerlingen die van huis naar het speciaal onderwijs worden gereden en zieken en gehandicapten naar de dagbesteding. Die ritjes nemen door de overheidsbezuinigingen in aantal af.

Nieuw-opgeleide taxichauffeurs krijgen zelden een vast contract, weet de branchevereniging, vanwege de onzekerheid in dit contractvervoer. Na twee jaar rijden met een tijdelijk contract houdt het voor de meeste chauffeurs op. Dan moet het taxibedrijf ze vanwege de Wet werk en zekerheid in vaste dienst nemen, en dat willen de meeste niet.

Zo vervangt de nieuwe jonge chauffeur continu de meer ervaren rijder. Nog maar zo'n 5 procent van alle taxichauffeurs werkt langer dan tien jaar in de branche, blijkt uit cijfers van het Sociaal Fonds Taxi. Zo verandert een baan als taxichauffeur langzaam in een bijbaan voor de zzp'er.

Het wordt het Wilde Westen, zeggen de ervaren chauffeurs.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden