Taxicentrale eist vergoeding van ministerie

(Novum) - Taxicentrale Amsterdam eist een schadevergoeding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat zegt directeur Bas Vos. Volgens hem zijn de problemen met de invoering van het nieuwe taxitarief te wijten aan het ministerie.

In de eerste plannen zou vanaf november een nieuw tarief gelden. Hierbij hoeven klanten niet te betalen voor de tijd die een taxi stilstaat bij bijvoorbeeld een stoplicht. Voor dit nieuwe systeem moesten taxiondernemers vorig jaar hun tariefmeters laten ombouwen. "Meer dan 95 procent van de taxi's heeft een moderne tariefmeter. Daar kun je gewoon invoeren dat vanaf een bepaalde datum een nieuw tarief ingaat. Maar zo'n vjif procent had nog een oude meter. Daar moest een nieuwe meter met het nieuwe tarief in worden gezet. Dat hebben we pas in de laatste week voor november gedaan. Het is anders erg verwarrend dat je bij verschillende taxi's verschillende tarieven hebt", legt Vos uit.

De fout kwam aan het licht bij taxi's waar een nieuwe meter werd geïnstalleerd. "Anders hadden we het pas bij de officiële invoering in november gemerkt", zegt Vos. Die laatste week voor november ging het mis. "De klanten stonden dezelfde dag nog aan het loket. Het bleek dat de tarieven niet klopten." Na het betalen van 7,50 zou de klant twee kilometer zonder kosten moeten kunnen rijden, maar de eerste 200 meter bleef de tikker doorlopen. "De fabrikanten hadden de taximeters precies volgens de aanwijzingen van het ministerie gebouwd, dus aan hen lag het niet."

Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) reageerde woedend dat de taxibranche er pas op het laatste moment op wees dat de meters niet goed werkten en stelde de invoering uit tot aanstaande vrijdag. Vos vindt die boosheid onterecht. "Van ons kun je niet verwachten dat wij maanden van tevoren met verschillende tarieven gaan rijden. Dat is erg verwarrend voor de klant." Vos liet de 1500 meters van het bedrijf weer terugzetten naar de oude versie. "Dat is 1500 keer twee tientjes. En dan valt mijn claim nog wel mee, want eigenlijk waren we ook nog tijd en kilometers aan de fout van het ministerie kwijt."

In een brief van het ministerie die Vos vorige week ontving, werd erop gewezen dat vrijdag de nieuwe tarieven alsnog ingaan. "In twee regeltjes onderop werd snel nog gezegd dat het ministerie de extra kosten voor het terugzetten van de meters niet betaalt."

Vos verwacht dat zijn claim op een rechtszaak uitloopt. "Ik denk niet dat het ministerie zomaar toegeeft."

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wijst erop dat alleen de omzetting van het oude tarief naar het nieuwe tarief wordt vergoed. "Het is niet logisch om het systeem in zo'n geval terug te zetten naar het oude tarief. Uiteindelijk moet iedereen toch naar het nieuwe tarief", zegt een woordvoerder.

Vos was dinsdagmiddag niet beschikbaar om uit te leggen waarom het bedrijf niet meteen op het nieuwe systeem is overgestapt.

Duco Douwstra van de Utrechtse Taxi Centrale begint voorlopig geen zaak. "Ik leun rustig achterover en wacht af hoe dit afloopt. Aan de hand van de uitkomst bekijk ik dan wat we in Utrecht doen."

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden