Tarzan, de koning van de benzine-blokkade

Van een onzer verslaggevers PARIJS - De belangrijkste man van Parijs heet dezer dagen niet Francois Mitterrand of burgemeester Jacques Chirac, maar Tarzan. Tarzan is de onbetwiste leider van de blokkade van het benzinedepot in de voorstad Gennevilliers, waarvan een groot deel van de Franse hoofdstad en omgeving afhankelijk zijn.

Sinds donderdag sluiten een dertigtal tankwagens van Tarzan en zijn mannen de toegangswegen tot de benzinehaven aan de Seine af en sindsdien verschijnt op steeds meer benzinepompen het bordje 'leeg'. Tarzan - zijn werkelijke naam is Daniel Leiffot - dankt zijn bijnaam aan zijn fors postuur, formaat Bud Spencer. Goed voor 120 kilo, uitgedost met baard, paardestaart en zilveren oorringen en gekleed in een paars T-shirt met het opschrift 'No risk, no fun', een Amerikaanse base-ball pet en dito schoenen, geniet Tarzan het onvoorwaardelijk vertrouwen van de benzinechauffeurs.

Vrijdag onderhandelde Tarzan via de plaatselijke politiecommissaris met de regering, maar "dat was volstrekt nutteloos" . De mannen op de geblokkeerde rotonde op het haventerrein zijn vastberaden en willen 'oneindig' doorgaan tot het puntenrijbewijs van tafel is. Tegen het systeem als zodanig hebben ze niets, maar hun woede geldt het verspelen van de zes punten en daarmee hun rijbewijs en hun baan.

Zaterdagmiddag heerst er een gemoedelijke stemming tussen de tankwagens waarvan een deel is volgeladen met 35 000 liter brandstof. De stoplichten op de rotonde werken voor niets en op een pallet staat 'Laten we het schoon houden'. Enkele blokkadetoeristen wurmen hun personenauto's door de vrachtwagens om een kijkje te nemen. Een vertegenwoordiger van de Parijse taxichauffeurs deelt pamfletten uit waarin de taxichauffeurs zich solidair melden en voor vanochtend een solidariteitsstaking aankondigen. "Wij zijn geen moordenaars" , bericht het pamflet, en "Wij ageren tegen het onderdrukkendste systeem ter wereld" . Zonder overdrijving geen actie.

De chauffeurs wisselen berichten uit over welke tankstations inmiddels door hun voorraad heen zijn. Het dreigement van de minister van binnenlandse zaken, Paul Quiles, om het rijbewijs van de blokkerende chauffeurs in te trekken, ontmoet hoongelach. "Als ze van een van ons het rijbewijs vorderen, krijgen ze het van ons allemaal. Wij zijn solidair" , zegt Alain, chauffeur van een 38-tonner die dwars over de weg staat.

Vijfhonderd meter verder verlaat een volgeladen tankwagen, bestuurd door een militaire chauffeur en begeleid door politiemotoren, het haventerrein via een zijweg. Het is de eerste keer sinds mei '68 dat het leger de brandstofdistributie op zich neemt. De lading is bestemd voor de Parijse ziekenhuizen en benzinestations langs de autosnelwegen, voor zover daar nog gereden kan worden. Tot 50 kilometer in de omgeving is dat mogelijk. Tarzan tilt er niet zwaar aan. "Het zijn er maar tien per dag, niets vergeleken met de vierhonderd die hier dagelijks vertrekken. We willen de ziekenhuizen niet in problemen brengen en willen de politie niet aanvallen." Een collega voegt eraan toe: "Zij kunnen de blokkade niet aanvallen. Onze wagens zijn waarlijke bommen."

Tarzan en de meeste mannen zijn in loondienst, hoewel er ook enkele zelfstandige chauffeurs bij zijn. "Onze bazen zijn solidair, ze brengen ons koffie" , zegt Tarzan tevreden. "De staking is niet tegen de werkgevers, maar tegen de staat." Uit 'absoluut zekere bron' weet hij dat de werkgevers vanaf vandaag eveneens het werk neerleggen.

Gisteren was de helft van de benzinepompen in de Parijse regio leeg, voor vandaag en morgen verwacht Tarzan dat alles leeg zal zijn en niemand meer kan rijden. Tarzan en de meeste chauffeurs zijn geen lid van een vakbond. "Het is een spontane actie" , zegt hij. Op de vraag waarom de acties nu bij de invoering van de wet plaatsvinden en niet tijdens de parlementaire behandeling in 1989, antwoorden de chauffeurs dat zij de invulling ervan pas kortgeleden vernamen. Over de kritiek dat de blokkades miljoenen van hun bewegingsvrijheid beroven en gestrande automobilisten gijzelen, haalt Tarzan zijn schouders op. "Nee, de mensen zijn tevreden."

Zondagmiddag staan de mannen om een autoradio gekluisterd die frontberichten over de blokkades doorgeeft. "Desinformatie" , zegt een chauffeur over de melding over een opgeheven blokkade in de provincie. Tegen de avond arriveren de vrouwen en kinderen om zich met het eten te bemoeien. Een lege vrachtwagen is tot kantine verbouwd. Het zondagse blokkademenu bevat spaghetti, steak, camambert en fruit.

Tarzans dochtertje, op kleine basketbalschoentjes, geeft haar vader een nachtzoen en vertrekt met moeder naar huis. De lichten van de buitenste wagens worden in opdracht van de koning van de blokkade ontstoken, benzine (voor de verlichting) genoeg. De mannen maken zich op om een vierde nacht in hun cabines door te brengen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden