Tankstation aan grens wachten nog jaren van misère

Bij de pomp in Duitsland is diesel nu 5 cent, lpg al 8 en Euro 95 zelfs 12 cent per liter goedkoper

In heel Nederland werd in februari minder getankt dan een jaar ervoor, maar aan de grens daalde de brandstofverkoop soms wel vier keer zo hard.

Tankstations in de grensstreek verkochten 42 procent minder lpg dan in februari 2013. De dieselverkoop nam af met 39 procent, de benzineverkoop met 18 procent. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties BOVAG en NOVE, die 469 Nederlandse tankstations onderzochten, waarvan 70 op maximaal vijf kilometer van de grens. De accijnsverhoging op autobrandstoffen is de boosdoener, zeggen de organisaties.

De misère in de grensstreek houdt nog wel even aan, voorziet Stephan Zieger, bedrijfsleider van het Bundesverband Freier Tankstellen, een belangenorganisatie voor tankstations in Duitsland.

"De belastingen op autobrandstof zijn in Duitsland inderdaad veel lager", zegt Zieger. "Daarom kunnen de Duitse tankstations zo goed concurreren met de Nederlandse. Duitse politici willen de belastingen niet verhogen, want dan worden ze niet herkozen. Gaan de belastingen niet omhoog, dan zullen de brandstofprijzen niet stijgen en blijven onze tankstations aantrekkelijk voor Nederlanders."

Automobilisten met een dieselauto in Duitsland zijn ongeveer 5 cent per liter goedkoper uit dan dieselrijders in Nederland. Voor lpg scheelt een tripje over de grens al snel zo'n 8 cent per liter en voor Euro 95 (in Duitsland Super E5) ongeveer 12 cent per liter.

Volgens Paul de Waal van Bovag tanken de afgelopen jaren steeds meer Nederlanders in het buitenland. Dat is Zieger ook opgevallen. "In Duitsland vochten wij eerder tegen hetzelfde probleem als Nederland nu. Zo'n vier jaar geleden waren de Duitse brandstofprijzen hoger dan nu. Tankstations aan beide kanten van de grens profiteerden; Duitsers gingen naar Nederland voor goedkopere diesel en Nederlanders gingen de grens over voor voordelige benzine."

Volgens Zieger profiteerden vooral de Nederlandse pompen van het tanktoerisme. "Duitse dieselauto's zijn groot en hadden dito tanks, waar veel brandstof in gaat. Duitse politici wilden pompstations aan de grens geld geven ter compensatie, maar uiteindelijk vonden ze het oneerlijk om slechts een deel van de ondernemers te helpen." Een jaar of twee geleden, toen de brandstofprijzen in Duitsland daalden, kwam er een einde aan het tanken in Nederland, zegt Zieger.

Hij ziet de Duitse brandstofprijzen de komende jaren niet snel meer stijgen. "Tenzij er oorlog uitbreekt in Oekraïne. De Duitse tankstations zijn voor een groot deel afhankelijk van Russische olie."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden