Talpa's succes steunt op sterren, ankerpunten en lage drempels.

John de Mol ziet zaterdagavond zijn grote ambitie verwezenlijkt.

Dan gaat op het kinderkanaal Nickelodeon zijn Talpa van start. Of het lukt van de zender een kijkcijfer-en adverteersucces te maken, hangt af van de programmering.

Die oorlog moet worden gewonnen tussen zes en halfnegen ' s avonds, zei programmadirecteur Remko van Westerloo bij de Talpapresentatie. Een sterke vooravond (want zo wordt dat tijdvak genoemd) vormt de basis van een sterke positie op prime time, tussen halfnegen en halfelf.

Het is de kunst om de tv-kijker in die eerste avonduren aan de buis te kluisteren. Er moet zendertrouw ontstaan. En dat is lastig, tegenover kijkvaste programma's bij de concurrenten: ' RTL Boulevard', het zesuurjournaal, ' Shownieuws', ' Actienieuws', ' Twee Vandaag', soaps. Juist in die uren blijken de kijkgewoontes het hardnekkigst. Nu heeft John de Mol een imposant rijtje succesformats en bijbehorende presentatoren aan zich weten te binden. Dat maakt, zei Van Westerloo, Talpa tot een zender met ankerpunten, programma's die sowieso veel kijkers trekken. ' Kopspijkers', bijvoorbeeld. En ' Miljoenenjacht', eredivisievoetbal, ' Expeditie Robinson'. ' Talpa is veel oude wijn uit diepe zakken', luidde een van de krantenkoppen. De kritiek op zijn sterrennet liet De Mol langs zich heen glijden. Tijdens de Talpa-presentatie kwam hij er nog wel even op terug door te stellen dat de grote namen met de grote programma's slechts dertig procent van de totale programmering beslaan. Daar omheen is dus ruimte voor nieuwe programmering.

Talpa begint de vooravond niet met een van de ankerpunten, maar juist met nieuwe programma's. Enerzijds gedurfd en riskant - Talpa moet kijkers aan zich weten te binden met onbekende programma's. Anderzijds logisch. Net als alle zenders kiest Talpa in de vooravond voor horizontale programmering: op elke werkdag dezelfde programma's op dezelfde tijdstippen. Dat zorgt voor herkenbaarheid en vergroot de kans op zendertrouw. Nadeel voor Talpa is dat de zender (nog) geen dagprogrammering heeft en daarmee automatische instroom van volwassen kijkers moet missen. Talpa zendt uit op het kinderkanaal Nickelodeon.

Om zes uur start de zender met het dagelijkse ' Thuis', een live personality magazine met wisselende presentatoren, dat vooral bedoeld lijkt voor een ontspannen, huiselijk begin van de avond. ' NSE' (nieuws, sport en entertainment) moet het Talpa-nieuwsprogramma worden. Presentator Beau van Erven Dorens concurreert daarmee vooral met zijn voormalige RTL-collega's van ' RTL Boulevard' en met de SBS-trekker ' Shownieuws'. In ' NSE' komt vooral nieuws voorbij dat we niet ' moeten weten, maar juist willen weten'. Wat daarmee bedoeld wordt, is volstrekt onduidelijk.

De Mol kiest voor een laagdrempelige programmering. Met de breedte van RTL4 en Nederland 2 en de kwaliteit van Net5, aldus Van Westerloo. Talpa-woordvoerder Thomas Notermans: ” We willen een groot publiek trekken, zodat we die mensen op den duur ook andere dingen kunnen aanbieden dan alleen tv-programma's. Te denken valt aan digitale betaalkanalen, content voor mobiele telefoons of toepassingen voor internet. Daarvoor hebben we een laagdrempelige zender nodig.” Veel feel good-tv krijgen we te zien: help-de-sloeber-programma's (waarin aftandse huizen worden opgeknapt en dikke, sleetse mannen weer een strak lijf krijgen aangemeten), al dan niet vertrouwde spelshows (inclusief een nieuwe variant op de ' Soundmixshow'), een voetbalpraatprogramma en nieuw Nederlands comedy en drama. Dat laatste is gewaagd: er zijn aardig wat voorbeelden van mislukte Nederlandse producties op dat vlak.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden