Weblog

Talent met een beperking

Jack Biskop, Tweede Kamerlid CDA. Beeld
Jack Biskop, Tweede Kamerlid CDA.

Het geven van goed beroepsonderwijs lijkt zo voor de hand liggend en eenvoudig. Het recept? Men neme een flinke handvol jonge mensen met een droom om in een bepaald vak aan de slag te gaan.

Jack Biskop en Tweede Kamerlid CDA

Het geven van goed beroepsonderwijs lijkt zo voor de hand liggend en eenvoudig. Het recept? Men neme een flinke handvol jonge mensen met een droom om in een bepaald vak aan de slag te gaan. Voeg daarbij een enthousiaste docent met vakkennis en het talent om die kennis over te dragen. Breng ze samen in een goed schoolgebouw en voilà. Na een periode van zo’n vier jaar stappen de kersverse beroepsbeoefenaren de school uit, klaar om aan de slag te gaan.

Gelukkig is dat vaak hoe het er in de praktijk aan toegaat. Zo was ik maandag op bezoek bij het Zoomvlietcollege in Roosendaal, een onderdeel van het ROC West-Brabant, en daar passen ze het op het oog eenvoudige recept toe. Met succes! De afdeling Groothandel zorgt er zelfs voor dat zo’n 90 procent van de leerlingen doorstroomt naar het hbo. Een fantastisch resultaat.

Maar wat nu als leerlingen wat meer aandacht en zorg nodig hebben? Wat als de leerling een forse beperking heeft, blind of doof is, of met een fysieke beperking kampt? Hoe kan zo’n leerling toch het beroep onder de knie krijgen waar hij of zij van droomt?

Gelukkig hebben we in ons land de zogenaamde REA-colleges, samenwerkende scholingsinstituten, die zich richten op het opleiden van jongeren met een forse beperking. Maar dat niet alleen. De REA-colleges zorgen ook voor de toeleiding tot de arbeidsmarkt. Voor alle leerlingen die via de REA-colleges studeren wordt een passende werkplek gezocht met natuurlijk begeleiding op de werkvloer. En dan komt het probleem, waar we deze week in de Tweede Kamer over gaan debatteren: is het werk van de REA-colleges nu scholing of toeleiding tot de arbeidsmarkt? Lekker spannend, zou je zo denken. Maar het antwoord op deze vraag heeft wel effect op de plek waar de REA-colleges in ons bestel zitten. Horen ze nu onder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), of onder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)? Welk ministerie zorgt voor de bijbehorende regels en afspraken? Welk ministerie zorgt voor de financiering van de REA-colleges? Nu betaalt SZW, maar een meerderheid van de Tweede Kamer vindt eigenlijk dat het beter bij OCW kan, omdat het toch meer gaat om opleiding dan om re-integratie of arbeidsmarkttoeleiding. Een debat op woensdag met Donner en van Bijsterveldt moet helderheid gaan verschaffen.

Wat daarvan de uitkomst ook is, de leerling met een beperking moet kunnen blijven rekenen op goed en aangepast onderwijs. Want wat je beperkingen ook zijn, je talenten mogen bloeien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden