Takeaway.com verliest 30 miljoen in 2016

CEO Jitse Groen van Takeaway spiegelt zijn aandeelhouders flinke groei voor.Beeld ANP

Takeaway.com boekt een verlies van 30 miljoen in 2016. De maaltijdbemiddelaar deed vier overnames in de Benelux en Duitsland. Het aantal bestellingen groeide met 46 procent. De omzet groeide met 45 procent naar 112 miljoen euro.

Maaltijdbemiddelaar Takeaway.com heeft over het jaar 2016 een nettoverlies geboekt van iets meer dan 30 miljoen euro. Dat is fors meer dan de 20 miljoen van 2015. Toch noemt oprichter Jitse Groen het een “succesvol en bewogen jaar.”

Dat jaar was met name bewogen door de beursgang van het bedrijf, in Nederland voornamelijk bekend van de etenbestelwebsite thuisbezorgd.com. In totaal 175 miljoen euro werd opgehaald bij investeerders. Met dat geld werd flink ingezet op marketing en groei.

Groei

Zo deed het bedrijf in 2016 vier overnames in de Benelux en Duitsland. Groen spiegelt zijn aandeelhouders dan ook flinke groei voor: “Het resultaat is in lijn met onze verwachtte groeistrategie.” Het verlies is volgens de ceo voornamelijk te wijten aan de overnames in het buitenland: “Wij zien dit als een investering voor aantrekkelijke winst op de lange termijn.” Die winst moet over twee jaar uiterlijk geboekt gaan worden.

Niet alleen het aantal ondernemingen groeide in 2016. Het aantal bestellingen steeg navenant. In totaal 49.3 miljoen maal werd een bestelling geplaatst bij een van de websites, een groei van 46 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet groeide met 45 procent naar 112 miljoen euro.

Waar Groen eerder zei niet te geloven in bedrijven die werken met eigen bezorgers, heeft het bedrijf toch ook dat segment van de markt aangeroerd. Groen benadrukte evenwel dat het gaat om een service aan zijn klanten en dat hij nog altijd niet geloofd in flinke winsten met zelfbetaalde koeriers. “We begrijpen dat dit voor bepaalde consumenten een interessante dienst kan zijn. Vanuit het businessperspectief zit het anders. Het is logistiek een ingewikkelde tak van sport. Wij geloven dat het op de lange termijn slechts gering winstgevend zal zijn”, aldus Groen.

Groen lijkt met zijn zelf betaalde bezorgers voornamelijk de wind uit de zeilen van opkomende concurrenten als Foodora, Deliveroo en Ubereats te willen halen. Die bedrijven zijn onder andere in Nederland actief met eigen bezorgers op fiets.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden