Opinie

Tabaksindustrie zegt 'sorry', nu de olie-industrie nog

Een als ijsbeer verklede activist van Greenpeace in het kantoor van Shell in Colombes, bij Parijs. Greenpeace protesteert tegen het voornemen van Shell om naar olie te gaan boren op de NoordpoolBeeld AFP

"Sorry!" Het is niet ondenkbaar dat deze tekst over twintig jaar op billboards en in advertenties verschijnt. Was getekend: Shell, Esso, Texaco, BP of een van de andere olie- en kolenmaatschappijen. "Wij hebben u sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw verteld dat er geen noemenswaardige opwarming van de aarde zou plaatsvinden of dat de opwarming niet het gevolg was van ons product. We wisten toen al dat het wel zou gebeuren, maar zeiden dat niet omdat dat onze winsten zou aantasten."

De eerste voortekenen zitten misschien verscholen in kleine nieuwsberichten van de afgelopen weken.

Zo was er het bericht dat het klimaat, anders dan de sceptici geloven, nog net zo gevoelig is voor uitstoot van CO2 als miljoenen jaren geleden. Dit is nieuw bewijs dat de opwarming van de aarde door de mens wordt veroorzaakt. Tussen de 95 en 98 procent van de klimaatwetenschappers ziet dit als een wetenschappelijk aangetoond verschijnsel. Toch blijven energiebedrijven dit verband in twijfel trekken of ronduit ontkennen.

Een ander bericht meldde dat de VS voorlopig niet meer samenwerken met BP. Deels vanwege het ongeluk met het boorplatform in de Golf van Mexico. Maar ook omdat BP loog over de oorzaak en over de hoeveelheid olie die de zee in lekte.

Het derde bericht ging over de tabaksindustrie, het stond ook in deze krant. 'Tabaksfabrikanten in de VS moeten alsnog leugens erkennen', luidde de kop. Wegens het decennialang willens en wetens verkopen van leugens, worden de fabrikanten verplicht om twee jaar lang advertenties te plaatsen waarin ze vertellen dat ze het publiek hebben misleid.

Handelaren in twijfel
De parallel met de energiebedrijven dringt zich op. De tabaksindustrie bestreed al die jaren de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de schadelijke gevolgen van hun producten. Die methode staat nu model voor het ontkennen van het broeikaseffect en voor de rol van fossiele brandstoffen, schreef de Amerikaanse Naomi Oreskes onlangs in het boek met de veelzeggende titel 'Handelaren in twijfel'.

Een megagroot 'SORRY' van de energiemaatschappijen is op zijn plaats. Gezien hun twijfelachtige reputatie kan ik alleen geloven dat ze het werkelijk menen, als ze zelf alles op alles zetten om de opwarming van het klimaat alsnog een halt toe te roepen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden