Weblog

Taal- en rekentoets voor huidige docenten

CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk. Beeld
CDA-Kamerlid Jan Jacob van Dijk.

Er zijn van die dagen in de Kamer dat je een mooie agendaplanning hebt gemaakt, maar waarvan ’s avonds vrijwel niets van terecht is gekomen. Gister was weer zo’n dag.

Jan Jacob van Dijk en Tweede Kamerlid CDA

Mijn agenda was netjes gepland, voldoende tijd en ruimte tussen de afspraken. Het zou wel een lange dag worden, maar een dag die overzienbaar was. Maar dat viel even tegen.

Het begon al ’s morgens vroeg in de trein. Ik werd gebeld door een collega. Of ik De Telegraaf al had gelezen. Neen, die krant valt niet bij mij op de deurmat. Nou, ik stond er met een mooie foto in – nou ja – en een scherpe tekst over de taal- en rekentoets voor de huidige docenten. Dit krantenbericht overviel me. Ik had vorige week wel even gesproken met een journalist over dit thema, maar ze hadden dat al even laten liggen. Dus ging ik er vanuit dat ze er niets mee zouden doen. Dat bleek mee te vallen.

Zodra ik uit de trein kwam, hoorde ik dat Marja van Bijsterveldt achter mijn gedachten stond en dat ook via een boodschap op CDA-TV had laten weten. Omroepen en kranten belden om nu precies te weten wat ik wilde. Het was opvallend dat er in eerste instantie een beetje sceptisch tegen het plan werd aangekeken, maar na enige uitleg mensen exact begrepen waar het om ging. Dat ze het eigenlijk wel logisch vonden.

Dat was, voordat ik met het bericht kwam en had besproken met vele personen, ook mijn ervaring in gesprekken met schoolleiders, vakbonden en docenten. Natuurlijk wilden de docenten laten zien dat ze goed in taal en rekenen waren. En schoolbesturen vonden het logisch om dit op te pakken: ze zouden laten zien dat hun docenten boven elke twijfel verheven was. Was bij de media nog enige kritiek, omdat ik de docenten zou afbranden, zo werd dat door de beroepsgroep helemaal niet opgevat. Ze waren het eigenlijk zat dat alle leraren over één kam werden geschoren, terwijl zij wel goed waren in rekenen en taal. En ze zouden het laten zien ook.

Ik heb het nadrukkelijk gekoppeld aan het lerarenregister. In de gezondheidszorg bestaat zo’n register al. Iedereen die bevoegd is om daarin te werken moet in het register staan. Om geregistreerd te blijven moet de deskundigheid op peil blijven. Daarvoor moeten studiepunten worden gehaald. Dat geldt ook in de juridische sector en accountancy. Ook het EHBO-diploma moet ieder jaar vernieuwd worden. Dus waarom in het onderwijs dan niet? Bovendien verhoogt het de status van het vak.

Er wordt al een poos gewerkt aan dat register, maar wat mij betreft is het er eerder vandaag dan morgen. Maar de politiek moet het niet regelen: dat moet de sector zelf doen. De werkgevers zijn verantwoordelijk voor de deskundigheid van hun personeel. Docenten zelf moeten dat belang ook inzien. Het is opvallend dat het lijkt alsof een deel van het onderwijspersoneel weinig waarde hecht aan het halen van diploma’s en het volgen van onderwijs. Zou ook hier gelden dat bij de loodgieter thuis de kraan het langste lekt?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden