'Syrië én Sylvie, daar wil ik alles van weten'

Het vrouwenblad Linda bestaat tien jaar. Het tijdschrift groeit, tegen de trend in. Nu begint Linda ook een nieuwssite.

In de markt van de vrouwenbladen is de Linda een wat vreemde eend in de bijt. Terwijl veel glossy's de oplagecijfers zien dalen, krijgt het tijdschrift, dat deze maand tien jaar bestaat, er nog altijd lezers bij. En terwijl de meeste bladen blijven doen waar ze goed in zijn - schrijven over mode, liefde, vriendschap en andere zaken die vrouwen bezighouden - begeeft Linda zich vanaf vandaag in de markt van actualiteitensites. Lindanieuws.nl moet een website worden waar vrouwen nieuws vinden dat voor hen relevant is.

Maar wat is dat dan, vrouwennieuws? "Het idee is geboren uit een persoonlijke frustratie", zegt Linda-hoofdredactrice Jildou van der Bijl. "Ik wil weten wat er in Syrië aan de hand is én ik wil lezen over de liefdesperikelen van Sylvie Meis. Op vrouwensites gaat het vooral over lippenstift, maar bij veel nieuwswebsites kom ik ook niet aan mijn trekken. Neem Nu.nl. dan moet ik ergens onderaan naar de sectie 'Achterklap'. Dat betekent roddelen en daardoor voel ik me als intelligente vrouw niet serieus genomen. Bovendien staat daar genoeg tussen wat niet relevant is: ik hoef niet te weten dat die actrice altijd moe is, of dat er geruchten gaan over iemand. Ik wil wel weten wat Sylvie Meis in een interview heeft gezegd. Dat zijn geen roddels, toch?

Lindanieuws.nl gaat vooral selecteren: welke artikelen uit andere media zijn relevant voor vrouwen? Welke fragmenten uit een programma van gisteravond moet je echt even terugkijken? Gaan zij, met andere woorden, vooral andere websites overschrijven?

Van der Bijl: "We zijn geen nieuwsorganisatie. Maar het is ouderwets om te denken dat nieuws door journalisten geschreven moet zijn. Het gaat erom dat ik op de hoogte word gehouden. We hebben bijvoorbeeld ook een groep 'wereldwijven' over de hele wereld aan ons verbonden. Dat zijn vrouwen met verschillende achtergronden, die gaan vertellen hoe het leven is in het land waar ze wonen, of wat zij van de actualiteit vinden."

Over de journalistieke kwaliteit maakt Van der Bijl zich geen zorgen. Net als dat zij zich maandelijks bij het tijdschrift afvraagt of dit de zes euro waard is die lezers betalen, moet de website het waard zijn om te bezoeken. Alleen dan zal het voor adverteerders interessant zijn. Want hoewel het goed gaat met de oplage van het papieren blad - volgens de cijfers van het eerste kwartaal van dit jaar maandelijks ruim 185.000 stuks - weet Van der Bijl dat digitaal in de toekomst belangrijker wordt. "We staan nog niet op een kantelpunt, want we verdienen nog veruit het meeste geld met papier, maar adverteerders verwachten wel van ons dat we als merk nadenken waar onze lezers zijn. En dat is ook online."

De Linda-succesfactor
De eerste editie van de Linda verscheen in september 2003 met een oplage van 130.000. Dat aantal is de afgelopen tien jaar gestaag gestegen naar ruim 185.000. Een opvallende, opwaartse trend in de tijdschriftenmarkt, die het moeilijk heeft. Wat is de Linda-succesfactor? Hoofdredactrice Jildou van der Bijl 'weet het ook niet'. "Als ik de verkoopcijfers hoor, denk ik ook wel eens: bizar, hoe kan dit? Ik denk dat het probleem bij veel andere bladen is dat zij in een negatieve spiraal zitten en daardoor inleveren op kwaliteit. Dat zullen wij nooit doen. Zowel in beeld en tekst gaan wij voor het beste."

Linda, waar presentatrice Linda de Mol nog altijd maandelijks op de cover prijkt, wil daarbij graag taboes doorbreken. Een aantal relletjes in het verleden hielpen dat rebelse imago op te bouwen. Zo werd presentator Arie Boomsma geschorst door de EO na zijn geruchtmakende fotoreportage in de homo-editie L'Homo.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden