Symbolistische kunst

'Deze fantasiebeelden vormen een sprookjeswereld die ik graag om me heen heb'

Gerard van Wezel (1951) is specialist bouwhistorie en bouwsculptuur bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Toorop-specialist en kunstverzamelaar. De expositie (en de catalogus) 'Droomkunst 1900 & 2000' bevat ruim 250 werken uit zijn collectie. www.singerlaren.nl.

tekst noor hellmann foto jörgen caris

"Mijn dromen zijn een chaos. Het zijn eigenlijk nooit lieve dromen, eenzaamheid en angsten voeren de boventoon. Soms doen ze me aan het werk van de kunstenaar Paul Klemann denken. Hij maakt droomtekeningen waarin hij zijn eigen dromen verbeeldt, de chaos en de absurditeit van de wereld die hij weergeeft herken ik. Ik heb verschillende droomtekeningen van hem. Die hangen nu, samen met werk van tijdgenoten en symbolistische kunstenaars van rond 1900 die ik de afgelopen veertig jaar heb verzameld, op de tentoonstelling 'Droomkunst' in het Singer museum. Hoewel mijn huis groot is, heb ik niet genoeg ruimte om zo uit te kunnen pakken als in het Singer.

Het symbolisme is een verliefdheid van mij die begon toen ik als zeventienjarige ging werken bij Monumentenzorg en kennismaakte met deze kunst. Het is een heel typische eigen verbeelding van de eigen fantasie, een sprookjesachtige, verhalende wereld die ik graag om mij heen heb. De droomwereld is een veilige omhulling waarmee je de buitenwereld op afstand kunt houden. Als ik mij in mijn jeugd wilde afschermen voor nare dingen, ordende ik een verzameling kleurrijke en raar vormgegeven stenen en mineralen zo mooi mogelijk in een kist met vakjes. Nog steeds wil ik mijn eigen wereld creëren, niet zozeer om me af te zonderen maar omdat ik geniet van schoonheid.

Een dagdroom van mij is een Nederlands museum met een permanente tentoonstelling van symbolisten die de geschiedenis van een bepaalde periode in beeld brengt, zoals in sommige buitenlandse musea. Maar in Nederland is het symbolisme een verguisde stroming. Musea hier hebben hooguit enkele grote namen als Jan Toorop en Thorn Prikker, een minder bekende symbolist als Van Daalhoff zal je er niet gauw vinden. Tot mijn vreugde heb ik net een vroeg werk voor een habbekrats op een achteraf- veiling bemachtigd. Ik bezoek ook veel beurzen. Als ik iets moois tegenkom dat betaalbaar is en thematisch een eenheid vormt met ander werk dat ik heb, koop ik het.

Ook kunst van rond 2000 die aansluit bij wat een eeuw eerder werd gemaakt verzamel ik. Begin jaren negentig van de vorige eeuw ontdekte ik dat een groep jonge kunstenaars, zoals Erwin Olaf, Frans Franciscus, Hessel Miedema en Micha Klein, zich liet inspireren door de kunst van honderd jaar daarvoor. De extravagantie, maar ook de verstilling en de sprookjesachtige wereld die ze oproepen herinneren aan het werk van de symbolisten, maar ze verbeelden die op heel eigen wijze. Fascinerend hoe deze parallelle droomwerelden van twee eeuwwisselingen elkaar versterken en completeren nu ze samen op de tentoonstelling hangen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden