Sylvia Kristel is weer eens terug

Ja hoor, het is Sylvia Kristel weer eens gelukt. Door een zwoel bossa nova-nummertje te zingen op het onlangs verschenen album 'Passport' van house-pionier Eddy de Clercq, is Nederlands enige echte filmdiva voor de zoveelste keer terug in the spotlights.

door Sarah-Mie Luyckx

De Clercq, die haar vocale capaciteiten tijdens een gezellig dinertje ontdekte, is niet ten onrechte content met de Astrud Gilberto-achtige vertolking van het nummer 'Changes'. Maar zoals het La Kristel betaamt, doet de 'Emanuelle'-ster ontwapenend nuchter over het nieuwe stapje op haar grillige carrièrepad, dat naar verluidt niet geheel uit de lucht komt vallen. Ooit gaf ze een nummertje ten beste in de jaren-zeventigrolprent 'Naakt over de schutting'. En ze zong de soundtracks -Kristel heeft het bij voorkeur over 'zuchten'- van 'EmanuelleII' en mogelijk ook 'EmanuelleVII'...

Ze is een beetje de tel kwijt na alle vervolgen op de softpornoknaller waarmee ze in 1972 wereldfaam verwierf. Natuurlijk doet de inmiddels bijna 50-jarige Kristel luchtigjes over het succès fou dat vergeleken bij het huidige siliconengeweld van de commerciëlen van een welhaast ontroerende onschuld is. Maar ze verhaalt nog altijd wat graag over alle luxe én aandacht die haar dankzij Emanuelle ten deel viel. Zo rukte in Brazilië een militaire blaaskapel uit om haar te verwelkomen. (,,Ik werd in Zuid-Amerika verafgood''). Van de overige hysterie is Kristel naar eigen zeggen veel ontgaan, vanwege een paar ernstig bijziende ogen die waarschijnlijk uit ijdelheid niet werden gecorrigeerd.

Nadat ze eenmaal in Los Angeles was beland -voor het ware sterrenbestaan- zouden ladingen drank en drugs haar blik nog eens extra vertroebelen. Hoewel zwaar onder invloed zag La Kristel ook in die jaren (tachtig) toch kans met enige regelmaat een film af te leveren, waaronder exemplaren met bedenkelijke titels als 'Nude Bomb' en 'Private Lessons'.

Het was weliswaar lang niet allemaal treurigheid troef, maar een waardig vervolg op het grote succes bleef uit. Sylvia Kristel kan nog altijd van spijt de haren uit haar hoofd trekken dat ze de remake van 'King Kong', die Jessica Lange zou opstuwen in de vaart der volkeren, aan haar neus voorbij liet gaan.

Ook betreurt ze het dat ze voor haar Amerikaanse escapade haar relatie met de Vlaamse schrijver Hugo Claus liet schieten. De trits mannen die hem opvolgde, was van beduidend minder allooi. Met als absoluut dieptepunt de Franse filmproducent Philippe Blot, die Kristel met enorme schulden opzadelde. Tot in Brussel, waar ze zich mede om therapeutische redenen op het schilderen had gestort, zaten de schuldeisers haar op de hielen.

Begin 1999 keerde de actrice daarom berooid terug naar het veilige Nederland. ,,Ik ben allang blij als ik het jaar 2000 haal'', vertrouwde ze deze krant destijds toe. Dat lijkt haar al zingend, acterend en schilderend ruimschoots gelukt.

Ondertussen heeft zich wel het niet te winnen gevecht met de zwaartekracht aangediend. Maar ook daar weet de ex-seksbom vast mee in het reine te komen. De aanbieding van producent Menachem Golan om gratis haar gevel te laten liften voor 'EmanuelleVII' sloeg ze ooit af. ,,Ik ben te gemakzuchtig om me krampachtig vast te houden aan de jeugd'', vertrouwde ze Humo toe. ,,En te eerlijk.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden