Swingend komisch drama waarin iedereen een spelletje speelt

American Hustle

Regie: David O. Russell. Met Amy Adams, Christian Bale, Bradley Cooper, Jennifer Lawrence

****

Christian Bale (ooit American Psycho, later Batman) grossiert niet in sympathieke rollen, maar zijn Irving Rosenfeld, sjoemelaar - of zoals dat op zijn Amerikaans heet 'con artist' - uit overlevingsdrang, neemt je voor zich in vanaf de allereerste scène in 'American Hustle'.

Irving staat in zijn suite in het Plazahotel in New York en schikt zijn haar: lange plukken worden over een toupetje gedrapeerd dat met nagellak op het hoofd wordt geplakt. 'Rather elaborate' zal zijn liefje Sydney (Amy Adams) dit ritueel even later noemen, maar ook zij viel erop. Als dan op de soundtrack America's 'A horse with no name' klinkt, kan Irving ¿ dikke buik, pilotenbril, soulpijpen, het is 1978 ¿ eigenlijk niet meer stuk. Ergens onder dat toupetje schuilt een gevoelige, eerzame man die met onder de sjoemel-last gebogen schouders op zijn volgende zaakje afgaat.

'Some of this actually happened', staat er te lezen in het begin van de film en dat is de juiste begintekst voor een heerlijk swingend komisch en muzikaal drama, waarin iedereen een spelletje speelt, en je tot het einde toe om de vingers wordt gewonden door de gretige acteurs. Naast Bale ook Amy Adams als de slimme, sexy Sidney, met waakzame blik boven het naveldecolleté. En dan heb je Jennifer Lawrence als Irvings kijfgrage lellebel-vrouw Rosalyn, die Irving perfect weet te bespelen. Als ze dat niet doet met huiselijke ongelukjes die hun zoontje in gevaar brengen, dan wel met haar nagellak die naar iets zoets en iets rots geurt - een formule waar Irving aan verslingerd is, en waarvoor hij steeds bij haar terugkomt, zo beweert Rosalyn.

David O. Russell maakte met hetzelfde ensemble ook 'Silver Linings Playbook' en 'The Fighter'. De niet chronologisch gehusselde plot van 'American Hustle' werd losjes gebaseerd op de Abscam-operatie van de FBI. Die huurde eind jaren zeventig oplichter Melvin Weinberg in om de 'feds' de beste trucjes te leren, zodat corrupte congresleden op heterdaad konden worden betrapt. Dat Russell van deze Weinberg/Rosenfeld nu het morele hart maakt van zijn film, zegt zowel iets over het Amerika van nu, als over Russells nostalgische blik op de jaren zeventig, toen men 'con artists' ¿ ondanks Watergate ¿ nog meer kunstenaar vond dan bedrieger. 'Iedereen gelooft dat dit een echte Rembrandt is', smoest Rosenfeld in het museum tegen FBI-agent Richie DiMaso (Bradley Cooper). 'Dus is dit een goed artiest of niet?'

Echt bijten doet 'The Hustle' niet, zoals eerder 'Silver Linings Playbook' en 'The Fighter' ook luchtig bleven. Dit is 'Wolf of Wall Street' light; het genot schuilt in de weelderige seventies-soundtrack; malle kapsels (Farrah Fawcett, permanentjes), de eerste magnetron, Cadillacs, zwembadfeestjes, discodansjes in Studio 54, David Bowie, Steely Dan, Robert de Niro als gangsterbaas. Samen goed voor liefst tien Oscarnominaties. Van mij mogen zeker Bale en Adams er een krijgen; zo vertederend hoe ze met zijn tweeën onder de raampjes zakken op de voorbank van de beige Cadillac, omdat hij even rust nodig heeft en een hartpilletje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden