Swift Skin levert voorlopig alleen op mentaal vlak winst op

HEERENVEEN - Kledingbedrijven gebruiken het platform van de Olympische Spelen graag om aan hun imago te sleutelen. In 1998 haalde Nike een geniale stunt uit met een krabbelende langlaufer uit Kenia. De zwarte man kwam amper vooruit door de sneeuw van Nagano. Massale media-aandacht was zijn loon. Al snel bleek deze Philip Boit geen arme stakker uit Afrika, maar een project van Nike dat hem flink in de watten had gelegd.

In Sydney 2000 trok het Amerikaanse sportkledingbedrijf de aandacht met de fullbody-suit van Cathy Freeman. De Australische atlete won goud op de 400 meter. De pakken van de Nederlandse schaatsers hadden tot voorbeeld gediend voor de outfit van Freeman. In de aanloop naar Salt Lake City is het in 1997 voor het schaatsen gestarte project in Beaverton gereedgekomen.

Gisteren werd het aërodynamische pak gepresenteerd in Heerenveen. De Nederlandse, Amerikaanse en Australische schaatsers en shorttrackers gaan het gebruiken. Volgens Nike en KNSB-topsportcoördinator Ab Krook staat vast dat het pak sneller is dan het huidige. Er zijn vijf stoffen in verwerkt die over het hele pak variëren, afhankelijk van de houding en snelheid van de schaatser. Nike heeft vier versies van de Swift Skin ontwikkeld: voor shorttrack, sprinters, voor de midden- en lange afstanden. Voor de sprint is een 'gesloten' pak ontwikkeld, voor de lange afstanden ventileert het pak meer.

In Delft werd dinsdag ook al 'het snelste pak van de Spelen' gepresenteerd: Delta Flash. De Noorse schaatsploeg en Bart Veldkamp gaan daar waarschijnlijk op de Spelen in rijden. Dit pak is ontwikkeld door Nando Timmer en Leo Veldhuis, de wetenschappers achter de veelbesproken zigzagstrips in Nagano. Daarna zijn ze commercieel gegaan. Met hun bedrijf Flowtec

Aerodynamics en fabrikant Hunter fabriceerden ze het Delta-pak vol ruwe driehoekjes. Dat moet vijf procent tijdwinst opleveren.

De schaatsbond koos in mei voor Nike en niet voor Hunter, omdat de Amerikanen een concreter voorstel deden. Het geld -naar verluidt 225000 euro- ging in de pot van het team de mission voor Salt Lake City. Het is vooral geïnvesteerd in trainingskampen. De schaatsers zijn verplicht het pak te dragen.

Rintje Ritsma en Jan Bos lieten zich deze week echter zeer kritisch uit over hun eerste ervaringen met de Swift Skin. Ze voelden zich opgesloten in het weinig rekbare pak, dat te strak zou zitten en onvoldoende zuurstof zou doorlaten. Ritsma testte diverse pakken. ,,Het laatste was nog niet acceptabel. Het snelste pak zat te strak. Ik kwam er bijna met nekhernia uit.''

Volgens dr. Jos de Koning, bewegingswetenschapper van de VU, heeft Nike een denkfout gemaakt door de atletiek te vergelijken met het schaatsen. Het verlies aan energie is bij een schaatser veel groter dan bij een atleet, stelt De Koning.

Nike en Ab Krook pareerden gisteren de kritiek. Het was volgens Hans Faber van Nike Europa niet meer dan logisch dat Ritsma met zijn forse torso zich benauwd voelde in het testpak. Alle schaatsers krijgen op het trainingskamp in Calgary op maat gemaakte pakken. Mensen van Nike kunnen ze ter plekke nog aanpassen. Krook sprak van een wetenschappelijk goed doordacht concept. ,,Als dit een publiciteitsstunt was geweest, had ik er nooit aan meegedaan.''

Of de innovatieve pakken behalve publiciteit daadwerkelijk effectieve tijdwinst op gaan leveren moet blijken. De ophef doet denken aan de haaienpakken in het zwemmen. Alleen hadden de zwemmers een keuze. Marcel Wouda liet het pak al snel links liggen. De schaatsers hebben geen keuzevrijheid, al is er wel een ontsnapping. Het lange-afstandspak is wat comfort betreft bijna identiek aan de huidige uitrusting. Bob de Jong zei gisteren terecht dat de winst vooral mentaal van aard zal zijn. ,,Je hebt het gevoel dat je sneller materiaal hebt.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden