Swank speelt in tragedie, Jones in komedie

BELINDA VAN DE GRAAF

The Homesman

Regie: Tommy Lee Jones. Met Tommy Lee Jones, Hilary Swank en Meryl Streep.

**

Met 'The Homesman' doet Tommy Lee Jones een poging tot een nieuwerwetse western. Eentje met een heldhaftige vrouw in de hoofdrol, de vrome, vrijgezelle Mary Bee Cuddy (Hilary Swank) die midden 19de eeuw de taak op zich neemt om drie andere vrouwen van Nebraska over de rivier naar Iowa te brengen. Het gaat om drie vrouwen die letterlijk gek zijn geworden van het harde bestaan van de landveroveraars in de Amerikaanse Midwest. Door een 'homesman' - in dit geval dus een vrouw - worden ze per paardenkoets teruggebracht naar het oosten, de civilisatie, waar een predikantenvrouw (een bijrolletje van Meryl Streep) de verloren zielen opwacht.

Maar Jones is er blijkbaar de man niet naar om de barre tocht over de prairie zomaar over te laten aan een groepje vrouwen. Hij moet zelf ook in beeld, als de dolende deserteur George Briggs die door Mary Bee van de strop wordt gered en als wederdienst mee gaat op reis.

En zo ontpopt Jones' tweede speelfilm als regisseur zich als een geijkte roadmovie waarin twee schurende karakters geleidelijk meer begrip voor elkaar krijgen. Daarom komt het drama dat zich halverwege voltrekt, nogal uit de lucht vallen. Probleem daarbij is dat Swank in een tragedie lijkt te spelen, en Jones in een komedie. New Mexico ziet er als 'stand-in' voor Nebraska best fotogeniek uit, maar voor een echte alternatieve western met vrouwen in de hoofdrol moet toch even worden terugverwezen naar 'Meek's Cutoff', de contemplatieve 'frontier'-film van Kelly Reichardt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden