Suzuki gaat terug naar de seventies

Japanse auto's leken lange tijd vooral bestemd voor de familie Saaimans. Grauw, vormeloos en met veel praktisch ogende kunststofdelen. Wonderlijk. Japanners zijn dol op buitenissige vormen. Toen hun auto's hier in de seventies arriveerden, vonden wij het rare karretjes. Zoals de Suzuki SC-100 GX, een miniatuurcoupé met het uiterlijk van een gremlin waarin de lange Nederlander met de knieën in de nek moest rijden. Niemand wilde ze. Daarop kwamen de saaie, praktische massamodellen. Kassa!

Maar anno nu is de Japanse auto-industrie minstens zo toonaangevend als de Duitse. En zelfbewust. De Japanners durven hier weer lollige wagens te verkopen. Denk aan de woest gelijnde Nissan Juke, een rijdende grap waarin menig pensionado zich schaamteloos verplaatst. Ook retro is welbesteed aan de Japanners. Nieuw in deze categorie is de kersverse Suzuki Ignis, een rijdend design-knipoogje naar dat verguisde dwergautootje van weleer, de SC-100 GX.

Als Japanners teruggrijpen op de eigen vormgeving van ooit, dan mag dat gerust een mijlpaal heten. Ze zijn er beretrots op. Natuurlijk, je kunt ook beweren dat Suzuki slaafs de retrotrend volgt waarmee Europese merken veel geld verdienen met modellen als de 500, Mini en Twingo. Maar de Ignis is gedurfd van zichzelf. Suzuki stelt dat het Ignis-design het hart van consumenten harder moet laten kloppen. Een rijdende Suzuki-pacemaker als je niet oppast en: niet alleen voor senioren.

Want de Ignis is geen dertien-in-een-dozijntype. Speciale uitvoeringen hebben hybride-aandrijving (zonder stekker) of vierwiel-aandrijving. De terreinautoversie kan in menige Europese bergstreek erg succesvol worden vanwege de betaalbaarheid. Hier gooit de hybride versie misschien hogere ogen. Die is niet zo supersonisch als een Prius. Energie die wordt opgewekt bij het remmen wordt gebruikt voor bijvoorbeeld interieurlampjes, niet voor de aandrijving. Dit ontlast de benzinemotor.

Prijzen worden bekend tegen januari als de Ignis in de showroom staat. En de familie Saaimans? Die rijdt inmiddels een even probleemloze als praktische Dacia uit Roemenië of Marokko. Of anders wel een dwerg-Koreaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden