Supermarkten bevechten elkaar op biologisch terrein

De grote supermarkt wordt biologischer en de biologische winkel meer super. Ze houden elkaar in de gaten.

De biologische supermarkt en de gewone supermarkt lijken steeds meer op elkaar. Ze houden elkaar dan ook scherp in de gaten. Gaan de biologische tomaten bij de AH in de aanbieding, dan kan de Ekoplaza niet achterblijven.

"De grote supermarkt en het kleine biologische winkeltje zijn naar elkaar toe gegroeid", ziet ook Katja Logatcheva, onderzoeker bij het Landbouw Economisch Instituut (LEI) van Wageningen Universiteit. "Albert Heijn, Jumbo en Plus zetten meer in op biologisch, terwijl duurzame ketens als Ekoplaza zich meer op de massa zijn gaan richten. Het wordt interessant om te zien hoe die twee elkaar gaan bijten nu de aandacht voor duurzaam groeit."

Supermarkten spelen in op de groeiende vraag naar duurzame producten. Albert Heijn verdrievoudigde zijn biologische assortiment dit jaar naar ruim 1200 producten. Biologische ketens als Ekoplaza, Estafette en Marqt willen de slag niet missen. En dat is gunstig voor de consument.

Arjan Nijdam heeft in Alkmaar een Ekoplaza van ruim duizend vierkante meter. Dat is vergelijkbaar met een doorsnee supermarkt in Nederland. Hij verkoopt vijfduizend producten, waarvan negentig procent biologisch.

Twee jaar geleden sloot Nijdam zich aan bij Ekoplaza. Zijn winkel werd daarna in rap tempo volwassen. Hij kreeg grotere winkelwagens, ging op zondag open en zijn voorraad wordt nu dagelijks - en automatisch - bijgevuld. Zijn omzet steeg sindsdien met 20 procent.

De Alkmaarse Ekoplaza lijkt in veel op de Jumbo die een paar honderd meter verderop is gevestigd. "Mensen kunnen bij ons inmiddels al hun boodschappen doen. We verkopen sinds kort zelfs kant-en-klaar maaltijden. Onder hetzelfde dak zitten ook een biologische slager en drogist."

"We raken het geitenwollen-sokken-imago langzaam kwijt. Het wordt drukker in de winkel. En ik zie een ander slag mensen, vooral meer jonge vrouwen en kinderen. We moeten alleen oppassen dat we nu niet met ons eigen succes om de oren worden geslagen."

Om klanten in zijn winkel te houden, houdt Nijdam de prijzen van zijn concurrenten nauwlettend in de gaten. "Als de Jumbo zijn biologische bananen goedkoper maakt, kunnen wij niet achterblijven. Komt de Albert Heijn met eigen biologische thee, dan moeten we zorgen dat hun prijs niet teveel verschilt van de onze. Het verschil mag in principe niet groter zijn dan 10 procent. Vooral van producten die veel worden verkocht, zakt de prijs daarom de laatste tijd."

Ook de gemiddelde prijs van producten bij Marqt ging de afgelopen jaren naar beneden, met 30 procent. Econome Katja Logatcheva kijkt er niet van op. "Als de concurrentie toeneemt, groeit ook de druk op de prijs. Winkels willen zich op deze manier onderscheiden."

Omdat ook meer boeren voor biologisch kiezen groeit het aanbod mee. En de biologische landbouw wordt ook nog eens efficiënter. "Daardoor gaat het volume omhoog en gaan de productiekosten omlaag. De winkel betaalt dus zelf ook minder. Per saldo wordt die er dus niet slechter van."

In 2015 jaar zal de groei volgens Logatcheva doorzetten. "We merken dat er steeds meer aandacht komt voor biologisch. De consument wil weten wat er in zijn eten zit en waar de producten vandaan komen. Tegelijkertijd zetten de traditionele supermarkten biologisch meer in de etalage."

Maar niet alles is hetzelfde. Nijdam, van Ekoplaza, kan zijn klant naar eigen zeggen ook het verhaal achter het product vertellen. Van elke tien producten die hij in zijn winkel verkoopt, kiest hij er één zelf uit.

"De honing en de geitenkaas zijn bijvoorbeeld afkomstig van een plaatselijke boer. We kiezen ook steeds vaker voor verpakkingsloze producten. En op zaterdag geven we kookcursussen. Dat kan in een gewone supermarkt niet."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden