Supermarkten beloven actie voor beter dierenwelzijn

(Trouw)

Meer dierenwelzijn voor varkens kan, maar kost de consument wel geld. Jumbo en Albert Heijn willen samen die kar wel trekken.

Hoe krijg je een vleesvarken gelukkig? Sinds gisteren weten we het antwoord. Geef ze wat speeltjes, liever een rubberen dan een betonnen vloer en laat ze wroeten. En gun ze vooral meer ruimte dan de gangbare 0,7 vierkante meter.

„Voor dierenwelzijn is het bovendien beter als ze in grotere groepen leven. Geen tien of twaalf dieren maar twintig à dertig per groep”, weet onderzoeker Karel de Greef van de Animal Sciences Group van Wageningen Universiteit. Samen met een collega presenteerde hij gisteren de conclusies van de Comfort Class, de proefstal in Raalte voor gelukkige varkens. Aan die stal werkten de Dierenbescherming, LTO Nederland en de Animal Science Group van Wageningen Universiteit vier jaar lang samen. De Greef: „Er is uitgekomen wat we hoopten. Met betrekkelijk geringe aanpassingen is veel winst voor dierenwelzijn te boeken.” Maar dat extra dierenwelzijn heeft natuurlijk ook een keerzijde. Het kost al snel tien à vijftien procent meer aan stalaanpassingen en extra arbeid. En wie zal dat betalen?

Op dat punt bestond gisterenmiddag bij de presentatie van het onderzoek grote eenstemmigheid. „De supermarkten moeten het belang hiervan wel inzien”, zei Annechien ten Have, voorzitter van LTO-vakgroep Varkenshouderij. „Het moet uiteindelijk wel de investering waard zijn.” Ten Have spreekt uit ervaring. Zij keek bij de bouw van haar nieuwe stal met een schuin oog naar Raalte en nam zo gisteren handig haar achterban in bescherming van de scherpe kritiek van Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming. Hij vindt eigenlijk dat de varkenshouderij maar bedroevend weinig presteert. „Albert Heijn moest voor het varkensvlees dat voldoet aan onze Beter Leven-standaard zelfs naar Engeland uitwijken”, illustreerde hij zijn kritiek. En ook landbouwminister Verburg hield gisteren de sector voor haast te maken. „Het is de hoogste tijd voor nieuwe stappen.”

Maar, zo merkte een varkenshouder direct op: „Toen Tesco in Engeland varkenshouders opriep beter vlees te produceren, ging de supermarktketen dat snel goedkoper in Europa kopen. Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk de afnemers?” Uiteindelijk moeten de varkenshouders investeren in nieuwe stallen, niet de supermarkten.

Daarmee richtte de hele zaal zich op de drie inkopers in het gezelschap; één van Jumbo, één van Albert Heijn en één van Super de Boer. Maar Corrie Meijer van Jumbo had daar geen enkele moeite mee. „Wat mij betreft waren we gisteren al begonnen met meer dierenwelzijn”, aldus Meijer. Jumbo verkoopt, naast gangbaar, ook varkensvlees met een beter dierenwelzijn. Deze varkens hebben kunnen wroeten in zogenaamd Canadees strooisel, wat past in de filosofie van de Comfort Class. Maar omdat te weinig Nederlandse varkenshouders hiermee werken, stokt de verduurzaming. „Maar in tweeënhalf jaar hoop ik toch op honderd procent te zitten.”

Albert Heijn-inkoper Erik Vorenkamp (’Ons uitgangspunt is duurzaamheid’) benadrukte dat zelfs de marktleider het niet alleen kan. Juist ook omdat, zoals zijn collega van Super de Boer onderstreepte, ’het toch altijd op de prijs aankomt’. Maar voor Meijer was de uitnodiging van AH om samen aan dierenwelzijn te werken, niet aan dovemansoren gericht. „Kom maar op ”, luidde haar antwoord na afloop. „Dierenwelzijn is gewoon onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”Â

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden