Supermarkt, vergeet de ouderen niet

marketing | Supermarkten kunnen meer verdienen aan de oudere consument, maar moeten daar wel iets voor doen, aldus ING.

Bredere gangpaden, uitgestalde hapjes en een caissière die de tijd neemt voor een praatje. Inspelen op de behoeftes van oudere supermarktklanten is geen hogere wiskunde. Toch zijn veel supermarkten er niet mee bezig.

"Als het gaat om vernieuwing richten de meeste supermarktondernemers zich op tweeverdieners met kinderen", zegt econoom Thijs Geijer van ING, die een rapport schreef over ouderen als doelgroep voor supermarkten. "Gezinnen hebben weinig tijd en kopen veel."

Daarmee onderschatten supermarkten dat er juist aan de oudere consument steeds meer te verdienen valt. En niet alleen omdat de groep groter wordt, senioren zijn ook welvarender dan vroeger. Het aantal huishoudens van 65-plussers met een besteedbaar inkomen van meer dan 40.000 euro is de afgelopen vijf jaar gegroeid van 250.000 naar 330.000. En het zal verder toenemen, stelt ING.

Hier en daar zijn er al supermarkten die wel rekening houden met de oudere klant. Zoals Jan Linders, een regionale supermarktketen in Limburg. Die probeert het winkelen aantrekkelijker te maken voor ouderen met brede gangpaden, eenpersoonsporties, een koffiehoek en personeel dat kan helpen bij het dragen van boodschappen.

Ook Spar speelt in op de oudere klant via kant-en-klaarmaaltijden die thuis bezorgd kunnen worden, zegt Geijer. "Het opvallende is dat Spar in de marketing het niet expliciet heeft over ouderen, terwijl de gemiddelde afnemer van de service ouder is dan zeventig."

Dat Spar de oudere niet expliciet noemt in de marketing is slim, want senioren zien zichzelf doorgaans liever niet als oud. Geijer: "Gemiddeld vinden zestigplussers iemand pas oud als hij de zeventig is gepasseerd. Het schuift met de leeftijd op."

Waar supermarkten rekening mee moeten houden is dat de groep ouderen niet over een kam te scheren is. Inspelen op senioren met beperkingen is niet genoeg, omdat er ook een groeiende groep actieve ouderen is die relatief veel tijd besteed aan boodschappen doen, koken en dineren. Geijer: "Deze consumenten willen vooral geïnspireerd worden bij het boodschappen doen."

Ondernemers doen er volgens ING goed aan te kijken naar de bevolkingssamenstelling in hun omgeving. Zo valt de vergrijzing in heel Amsterdam wel mee, maar is maar liefst 30 procent van de bevolking in de Amsterdamse wijk Buitenveldert 65-plus.

Tips voor supermarkten om de oudere consument te bekoren:

Ruim plek in voor een koffiehoek

Bied onderdak aan een drogist of apotheek

Zet personeel in dat wat ouder is

Bied eenpersoonsporties aan

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden