Review

Superman was nooit weg, maar is terug als metroman

Regie: Bryan Singer. Met: Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey. In 95 bioscopen.

Superman is terug. Is hij ooit weggeweest dan? Bijna twintig jaar geleden suisde hij voor het laatst over een bioscoopdoek, maar Superman is er eigenlijk altijd. Bij verkleedpartijen, overal ter wereld, hijst groot en klein zich nog altijd in zo’n blauw pak met ’S’ en cape.

Campy of niet, Superman – zijn naam zegt het al – belichaamt nu eenmaal een verzameling collectief bewonderde eigenschappen die van een mens een supermens maken: hij is heldhaftig, goedhartig, onschendbaar en buitenaards.

En o ja, hij kan vliegen.

Superman is zo onontkoombaar in onze populaire cultuur dat er enerzijds altijd films over hem gemaakt zullen worden, die anderzijds misschien overbodig zijn. Dat maakt ’Superman Returns’ overigens niet tot minder plezierig zomervermaak. Bryan Singer, de regisseur die ooit krachtig doorbrak met ’The Usual Suspects’ en zich daarna aan de stripverfilmingen ’X-Men’ zette, levert een mooi gemaakte actiefilm af met enthousiaste acteurs en een tikje ontroering.

De filmmakers doen alsof Superman/Clark Kent slechts vijf jaar buiten beeld is geweest. Vanuit het heelal valt hij op een dag weer op aarde en wandelt doodleuk de redactie binnen van de Daily Planet, de krant waar men Kent kent als die onopvallende, onhandige kantoorgenoot.

Supermans vroegere liefje Lois Lane heeft inmiddels een verloofde en zoontje en – erger – krijgt de Pulitzer Prijs voor haar artikel ’Waarom de wereld Superman niet nodig heeft’. Haar ongelijk blijkt wanneer ook aartsslechterik Lex Luthor (Spacey) weer van zich laat horen.

Waarom nou niemand de bebrilde redacteur herkent in Superman, die de voorpagina’s meteen beheerst, behoort tot de categorie vragen die je niet moet stellen bij dit soort films. Het gaat om de actiescènes, die uitstekend zijn gemaakt en zeker in de superieure Imax-projectie (in slechts 1 van de 95 bioscoopzalen) de lyriek krijgen die bij het genre hoort.

Dat Superman zelf nogal een saaie deur is valt daardoor niet eens zo op, temeer daar Spacey en Parker Posey als het decadente destructieve duo dat de mensheid gaat vernietigen, de film met humor veelvuldig kleuren.

Bovendien is er in Supermans afwezigheid nogal wat veranderd. Een superheld is allang geen onvoorwaardelijke superheld meer (kijk maar naar zijn feilbare collega in ’Spider-Man’). Zijn beste intenties ten spijt moet Superman zich uiteindelijk laten redden door een dame in avondjurk. Als een schone slaper wordt hij door deze prinses tot leven gekust. Superman als metroman.

Heeft de wereld Superman nodig? Mwah, nodig is een groot woord, maar hij is van harte welkom.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden