Weblog

Superaccu nu ook aan de horizon?

Een laadpaal in een Alkmaarse woonwijk. Stimuleert de opmars van deze palen toch de komst van betere accu's? Beeld
Een laadpaal in een Alkmaarse woonwijk. Stimuleert de opmars van deze palen toch de komst van betere accu's?

Een accu die ruim twee keer zo veel energie per kilo kan opslaan als de huidige generatie batterijen. En die opslag ook meer dan de helft goedkoper maakt. Dat belooft het Amerikaanse Envia Systems.

Is er na de superzonnepanelen waar ik vorige week over kon schrijven, nu ook een superaccu aan de horizon? Wordt het opslagprobleem bij mijn zonnestroom dan toch al binnen een paar jaar opgelost?
Ik durf er mijn vermogen nog niet op te zetten. Maar dat de ontwikkelingen de goede kant op gaan, dat lijkt me dankzij Envia Systems wel heel aannemelijk.

Met subsidie van de Amerikaanse marine claimt het bedrijf een accu te hebben ontwikkeld die dankzij goedkope metalen als mangaan 400 Wattuur aan stroom per kilo kan opslaan. De prijs voor de opslag van 1 kiloWattuur daalt daarbij van zo'n 300 naar 125 dollar, oftewel van 225 naar 95 euro.
Envia wijst er vooral op dat daarmee de prijs van een elektrische auto enorm kan dalen en dat een auto met een accu waarop je 500 kilometer kunt rijden, nu haalbaar wordt voor een veel groter aantal consumenten.
Dat zou heel mooi zijn. Ikzelf denk echter ook weer even aan mijn eigen stroomprobleem: dat van de opslag van overdag geproduceerde stroom die je na zonsondergang zou willen gebruiken. Daarvoor heb ik een accu nodig die 5 tot 10 kWh kan opslaan. Bij Envia kom je nu op 400Wh per kilo, oftewel voor 1 kWh heb je 2,5 kilo accu nodig, en dus een accu van 25 kilo voor 10 kWh. Die dan ongeveer 950 euro zou moeten kosten.

Kijk, dat wordt betaalbaar. Maar: onduidelijk is nog hoeveel keer je de Envia-accu kunt op- en ontladen voordat de opslagcapaciteit sterk afneemt. Ze schermen nu met een test waarbij de accu na 300 cycli nog goed bruikbaar is. Maar dat is dus nog niet één jaar als je dagelijks zou moeten opladen. De accu moet minstens een jaar of vijf meegaan voordat je op redelijke afschrijvingskosten komt om de aanschaf interessant te maken.
Althans in mijn geval. Voor plekken waar geen aansluiting op het elektriciteitsnet aanwezig is, is zo'n accu natuurlijk vanaf dag één een enorme uitkomst.

In Leve de laadpaal was ik kort geleden al heel hoopvol dat de komst van laadpalen de ontwikkeling van goedkopere en krachtiger accu's zou stimuleren. Een paar deskundige lezers hielpen me toen snel uit de droom: accu's zijn veel te zwaar en kostbaar voor opslag van zonnestroom.
Het kan verkeren: drie weken later durf ik toch al weer een klein beetje te dromen...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden