Succesvolle serie zomerconcerten breidt uit met inloopconcerten

Het is een gouden idee geweest toen men in 1989 besloot om het Amsterdamse Concertgebouw ook gedurende de zomermaanden juli en augustus te laten bespelen. De serie Robeco Zomerconcerten was daarmee geboren en is bij toeristen en Amsterdammers uitgegroeid tot een zeer gewaardeerd fenomeen.

De beroemde zaal kan nu in de zomer door buitenlanders bezocht worden, die er bovendien het akoestische wonder aan den lijve kunnen ondervinden. Het programma van de dertiende jaargang van de Robeco Zomerconcerten is deze week bekend geworden. Van 1 juli tot en met 31 augustus is er iedere dag een concert in de grote of kleine zaal en voor sommige concerten in deze serie geldt dat je er snel bij moet zijn.

Nieuw dit jaar zijn de zogeheten inloopconcerten: concerten van ieder drie kwartier, die om vijf uur 's middags beginnen. Gebleven zijn de Jazz Zomernachtconcerten die steeds om halfelf 's avonds aanvangen (daarin dit jaar onder anderen het bijzondere duo Trijntje Oosterhuis en Michiel Borstlap).

Een zwaartepunt valt al direct in de eerste week. Jan Willem de Vriend leidt op 2 juli Het Brabants Orkest, het Philips' Philharmonisch Koor en een stoet solisten (Laurence Dale, Ellen van Haaren, Maarten Koningsberger) door Johann Strauss' operette 'Die Fledermaus'. Drie dagen later volgt een concertante uitvoering van Beethovens opera 'Fidelio', gedirigeerd door Jaap van Zweden; een soort voorproef van de scenische voorstellingen die de Nationale Reisopera in het komende seizoen gaat brengen met Hubert Delamboye, Jaco Huijpen en Gunilla Stephen-Kallin. Op 7 juli keert The European Camerata and Chorus onder leiding van Vincent de Korte terug om, na hun hilarische Rossini-Barbier vorig jaar, Mozarts 'Le nozze di Figaro' semi-scenisch te doen.

In het weekeinde van 13 juli is er een Bach-Mozart-Driedaagse, verzorgd door het Radio Kamerorkest onder leiding van Ton Koopman. Veel aandacht dit jaar voor Russische muziek. Hans Vonk opent de serie op 1 juli met het Radio Filharmonisch Orkest en Bella Davidovitsj in een Rachmaninov-programma en verder treden aan: het Moskou Philharmonisch Orkest (twee concerten, met pianisten Mikhail Rudy en Oksana Jablonskaja), het Moskou Symfonie Orkest (twee concerten onder Arthur Arnold) en het beroemde Russisch Nationaal Orkest onder leiding van Vladimir Spivakov met Nikolai Luganski (Derde pianoconcert van Rachmaninov) aan de piano.

Het Japanse NKH Symphony Orchestra komt op bezoek met dirigent Charles Dutoit en pianiste Martha Argerich (Derde pianoconcert van Prokofjev) en opvallend zijn de optredens van de vele, goede, authentieke orkesten. Het Brabants Orkest sluit op 31 augustus onder Alexander Liebreich de serie af. Charlotte Margiono zal dan de grote aria van Elisabeth uit Verdi's 'Don Carlos' zingen; met die rol staat zij een maand later in de Opera van Hamburg. Als echt sluitstuk klinkt Margiono's geroemde interpretatie van Strauss' 'Vier letzte Lieder'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden