Succes 'Titanic' plaatst Hollywood-watchers voor nieuw dilemma

Van onze filmmedewerker AMSTERDAM - Ook al kwam de bekroning niet onverwacht, de vreugde was er niet minder om.

Mike van Diem was een van de vrolijkste ontvangers van een Oscar: stralend en springend betrad hij het podium. In zijn dankwoord bespeelde hij de zaal met aanstekelijke charme, op een wijze waar een Amerikaanse acteur zich niet voor had hoeven schamen. De regisseur van 'Karakter' ontving de felbegeerde Oscar voor beste niet-Engelstalige film tijdens de 70ste editie van het Oscargala, maandagavond in Los Angeles, uit handen van actrice Sharon Stone.

Zijn binnenkomer richting Stone, een verwijzing naar 'die andere Nederlandse regisseur', was meteen raak, want Stone heeft haar huidige faam goeddeels te danken aan haar optreden in Paul Verhoevens 'Basic instinct'. Verwijzend naar de Amerikaanse reserve jegens niet-Engelstalige films, meldde Van Diem dat 'Karakter' deze week in Amerika te zien zal zijn met heel goede ondertitels. Zijn Oscar droeg hij op aan de overleden acteur en vriend Coen van Vrijberghe de Coningh, die ongetwijfeld vanuit de hemel op hem neerkeek. Met een gelukzalige blik en een arm met beeldje omhoog: “Look what I got! Yes!”

Minder uitbundig, maar ongetwijfeld ook heel gelukkig, was James Cameron die momenteel maximale erkenning geniet. En dat met een film die door Hollywood bij voorbaat al was afgeschreven vanwege het recordbudget van 200 miljoen dollar. De regisseur van 'Titanic' was de absolute winnaar en nam drie van de elf Oscars zelf in ontvangst: film, regie en montage. De overige categorieën waarin 'Titanic' werd bekroond zijn kostuums, geluid, geluidseffecten, visuele effecten, dramatische score, originele song, art direction en camera. Met de verzilvering van elf van de veertien nominaties schaart 'Titanic' zich in de dunbevolkte Oscar-eregalerij: alleen 'Ben-Hur' ontving in 1959 eenzelfde aantal Oscars. Cameron gaf zijn zegetocht aan het slot van de ceremonie een opmerkelijke draai door enkele seconden stilte te vragen voor de slachtoffers van de Titanic.

Dat 'Titanic' de grote winnaar zou worden stond bij voorbaat vast, de vraag was slechts hoeveel prijzen er voor de andere films zouden overblijven. Niet zo gek veel dus. 'Good Will Hunting' (origineel scenario en mannelijke bijrol: Robin Williams), L.A. Confidential (bewerkt scenario en vrouwelijke bijrol: Kim Basinger) en 'As good as it gets' (mannelijke en vrouwelijke hoofdrol: Jack Nicholson en Helen Hunt) gingen alle drie met twee Oscars naar huis. Alleen de Engelse film 'The full monty' en 'Men in black' wisten de scheepsromance verrassend te verslaan, respectievelijk in de categorieën musical/comedy score en make-up. Meer eigenzinnige maar wel genomineerde films als 'Boogie nights', 'The sweet hereafter' en 'Jackie Brown' vielen geheel buiten de prijzen. Ook de 'andere Nederlander', de vanwege zijn werk voor sf-film 'Gattaca' genomineerde art director Jan Roelfs, bleef Oscarloos.

Niet alleen vanwege de verwachte triomf van 'Titanic' was het gala dit jaar een matte vertoning. Ontsporende dankwoorden of opzienbarende jurken, de twee beste redenen om de drieëneenhalf uur durende ceremonie te bekijken, bleven dit jaar achterwege. Alleen presentator Billy Crystal deed een enkele poging tot pikanterie met halfzachte sneren naar de affaires van Clinton: “Een miljard mensen zitten nu te kijken, behalve Linda Tripp want die neemt het op.” Martin Scorsese reikte de oeuvre-Oscar uit aan musical-legende Stanley Donen, die passend bedankte met een liedje en danspasje. Bij wijze van terugblik verzamelde men alle acteurs die ooit een Oscar hebben gewonnen en zette hen een voor een in de schijnwerpers. Verbazing was er vooral over het feit dat Shirley Temple nog in leven blijkt te zijn.

Hollywood heeft de touwtjes weer stevig in handen, de 'politieke' aardverschuiving van vorig jaar is ongedaan gemaakt. Toen moesten de studio's met lede ogen toezien hoe onafhankelijke - dat wil zeggen: buiten de studio's om - geproduceerde films het Oscar-feestje naar zich toe trokken en behoudend Hollywood alom failliet werd verklaard. Deze Oscars markeren de terugkeer van de grote studiofilm, maar het succes van 'Titanic' zadelt Hollywood-watchers op met een nieuw dilemma: moeten de grote films goedkoper worden geproduceerd of zijn mega-winsten alleen mogelijk met mega-budgetten?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden