Succes Talpa roomt de reclamemarkt af

Talpa is, zes weken na de start, al een succes. De zender van John de Mol streefde voor volgend voorjaar naar een marktaandeel van tien procent in de kijkersgroep van 20 tot 49 jaar. Die doelstelling is nu al gehaald.

Adverteerders stappen over naar het nieuwe commerciële station. Vooral Nederland 2, maar ook de andere publieke netten hebben daaronder te lijden, melden mediabureaus. “Een droomstart, die zeker zijn weerslag heeft op de adverteerders“, aldus Lisette Hermans van mediabureau ZenithOptimedia, dat namens adverteerders reclametijd inkoopt. “Als het zo snel lukt om bij de vier best bekeken zenders te horen, kun je wel spreken van een geslaagde start“, stelt René van Dammen van de dienst kijkonderzoek van de publieke omroep. “De publieke netten mogen blij zijn als het reclameverlies beperkt blijft tot een paar procent“, zegt Michel Frank van mediabureau Carat.

Het Talpa-succes stoelt op een smalle basis. Het hoge marktaandeel dankt de zender vooral aan programma's als het eredivisievoetbal en 'Big Brother'. Wel kijken er minder mensen naar het voetbal dan voorheen, toen dat nog door 'Studio Sport' werd uitgezonden. Hetzelfde geldt voor andere aangekochte succesnummers. 'Barend en Van Dorp' bijvoorbeeld kan bij Talpa zelfs op de helft minder kijkers rekenen dan voorheen bij RTL4. Ook vrijwel alle nieuwe programma's die de zender bedacht, trekken weinig kijkers. Toch is Talpa tevreden. “Het is nog te vroeg voor een aanpassing van de programmering. De kijker zou gek worden van alle wisselingen“, zegt programmadirecteur Remko van Westerloo.

Wel maakt de zender zich een tikkeltje zorgen over wat er nu in de media gebeurt, doelend op de vaak negatieve Talpa-berichtgeving. “We kunnen natuurlijk ook nooit aan alle verwachtingen voldoen. Het is erg moeilijk in dit medialandschap met een familiezender voet aan de grond te krijgen. Onze keuze om succesnummers van andere zenders over te nemen, is een goede strategie gebleken. Maar het kost tijd om de zender tot een geheel te smeden.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden