Succes circus Herman Renz wekt enige afgunst

MONTFOORT - “De moeilijkste beslissing sinds het ongeluk was dat we de olifanten moesten verkopen. Dat waren Hermans lievelingsdieren. Maar we kregen er zoveel problemen mee dat er niets anders op zat.”

GEORGE MARLET

De zeskoppige directie van circus Herman Renz heeft zich er wel van overtuigd dat Malou, Mowgli en Mousy in goede handen zouden komen. Dat is gelukt: bij de Duitse circusfamilie zijn de olifanten weer in hun element. Olifanten, legt mededirecteur en circusclown Milko Steijvers uit, hechten zich sterk aan een vaste dompteur. Na het overlijden van Herman Renz en Diana Luycx werden de olifanten steeds onhandelbaarder en braken verschillende keren uit. “Toen hebben ze tuintjes platgetrapt en eentje is zelfs dwars door de zijruit van een bus heen gegaan.” Het verkopen van de drie olifanten is een noodgedwongen uitzondering. Bij alle andere zaken wordt steeds de vraag gesteld: hoe zouden Herman en Diana het hebben gedaan?

Vandaag precies twee jaar geleden kwamen de toen 29-jarige circusdirecteur en zijn partner door koolmonoxidevergiftiging in hun woontrailer om het leven. Voor een circus is vrijdag een lucratieve speeldag, maar op 13 maart houdt 'Nederlands nationaal circus Herman Renz' geen voorstelling. De zes familieleden die het circus hebben overgenomen en voortgezet, bezoeken het graf van Herman en Diana, net zoals de artiesten en medewerkers die er twee jaar geleden bij waren.

Het meest tastbare eerbetoon is het circus zelf, dat op de door Herman Renz gelegde basis is uitgegroeid tot een succesvolle onderneming met inmiddels tachtig werknemers. “Sinds het ongeluk is er geen dag geweest dat er geld bij moest. Om quitte te spelen, hebben we een bezetting van 60 procent nodig. We zitten nu gemiddeld op 80 procent. Dat is uniek voor Nederland en sinds de dagen van Toni Boltini niet meer gebeurd”, zegt Milko trots.

Het publiek gunt 'Renz' (“ouderwets circus in een modern jasje”) het zakelijk succes. “Mensen hebben vertrouwen in ons. Ze weten dat ze hier een eerlijk programma voor de hele familie krijgen, zonder dat je natte voeten of een longontsteking oploopt.” Kort na het overlijden van Herman en Diana zag het er somber uit voor het circus. De zes medewerkers konden het bedrijf voor 800 000 gulden overnemen van de moeder van Herman, maar aanvankelijk lukte het niet de financiering rond te krijgen.

Na drie maanden keerde het tij: zakenman en circusliefhebber Aad Ouborg stelde zich garant voor de banklening en werd tevens de grootste sponsor van het circus. Milko: “Daar hebben we geluk mee gehad. Het zou een ramp geweest zijn als we de zaak hadden verloren. Nu hebben we het idee van Herman en Diana kunnen doorzetten om het circus zo perfect mogelijk te maken.”

Het succes wekt ook afgunst bij vakbroeders die met lede ogen aanzien hoeveel sympathie en goodwill circus Herman Renz na het tragische ongeluk heeft gekregen. De directeuren kennen de verwijten: het zoeken naar sponsors was een “ordinaire bedelpartij” en de vele publiciteit zou voor oneerlijke concurrentie zorgen. “Als je mensen naar een circus vraagt, zeggen ze Herman Renz. Dat zet blijkbaar kwaad bloed bij de collega's”, stelt Milko droogjes vast. Het goede imago van het circus - waarvoor Herman Renz eind 1995 nog de Oscar Carré-trofee kreeg - heeft ook plezieriger kanten. “Vroeger ging je een maand voor de tournee eens kijken welke artiesten er over waren. Nu staan de artiesten te dringen om bij circus Herman Renz te komen werken. In de bureauwagen liggen stapels videobanden met acts.”

Circusfamilie

De nieuwe tournee is net begonnen. Tien maanden lang, tot eind november, trekt het circus door Nederland met een gemiddelde van zes speeldagen per week. Milko Steijvers en zijn vrouw Sylvia zijn als kinderen uit circusfamilies niet anders gewend. Hun jonge kinderen Kelly en Jamie groeien ook weer in het circus op en zullen de fakkel waarschijnlijk overnemen. “Ze moeten eerst wel hun school afmaken; ik heb zelf alleen maar de lagere school gevolgd. Maar als ik het zo zie, gaan ze ons wel achterna. Jamie heeft het bijvoorbeeld al de hele dag over de taxi, een grappig wagentje waar we tijdens de voorstelling een act mee doen.”

Circus Herman Renz is vanaf de oprichting in 1911 een familiebedrijf geweest. Strikt genomen is die traditie met het overlijden van Herman ten einde gekomen omdat hij geen kinderen had. De zes directeuren hebben echter wel jarenlang dag in, dag uit met hem opgetrokken en zijn voor hun gevoel (en in sommige gevallen echt) familie geworden. “Ik weet best dat er buiten het circus mensen zijn die hopen dat we bonje krijgen. Die lol gunnen we ze niet. We komen eens in de week bij elkaar om de zaken te bespreken en negen van de tien keer zijn we het met elkaar eens. Echt woorden hebben we nooit. Iedereen zet zich met hart en ziel voor het circus in. Dat is onze kracht.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden