Subsidie op elektrisch rijden kost de staat 700 miljoen

De Tesla X op de Brussels Motor Show in België Beeld REUTERS

De subsidie op elektrische auto’s kost de Nederlandse staatskas de komende vijf jaar 700 miljoen euro. Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris van financiën, Menno Snel op Kamervragen van CDA-Kamerleden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder.

Omdat er in 2018 iets meer dan 25.000 elektrische auto’s zijn verkocht, komt dat blijkens de antwoorden van Snel neer op zo’n 28.000 euro subsidie per auto.

Omtzigt en Mulder stelden de staatssecretaris 38 vragen over belastingsubsidie op elektrische auto’s en de kostprijs van batterijen voor zulke wagens. Uit de antwoorden blijkt dat het Nederland wel erg veel geld kost om automobilisten aan te zetten tot de aanschaf van schonere auto’s. Zo is het met de huidige regeling voor bedrijven mogelijk om een volledig elektrische Kia e-Niro te leasen voor een vanafprijs van 53 euro per maand. Daar zit de verzekering bij in. “Het komt erop neer dat elke ton CO2 die met elektrisch rijden bespaard wordt, de schatkist 1700 euro kost”, aldus Omtzigt.

Bijtelling

Om het wagenpark te vergroenen kan iedereen die een hybride of geheel elektrische auto koopt sinds 2011 een beroep doen op allerlei belastingvoordelen, die door de jaren heen steeds werden bijgesteld. Zo hoefde over de half benzine-half elektrische Mitsubishi Outlander aanvankelijk geen bijtelling te worden betaald, een belastingheffing die normaal wel verplicht is voor mensen die in een auto van de zaak rijden. Door de stimuleringsmaatregel ontstond er een ware run op de SUV’s van Mitsubishi, die immers – ook toen er alsnog 7 procent bijtelling werd geheven – via die regeling minder dan 100 euro per maand kostten.

Inmiddels geldt voor de Outlander, die in de praktijk maar weinig elektrische kilometers rijdt, sinds 2016 een bijtelling van 15 procent. Nu vrijwel alle autofabrikanten op het punt staan om een groot aantal nieuwe, minder kostbare, elektrische auto’s op de markt te brengen, vreest Omtzigt dat er dan nog veel meer inkomsten aan de staatskas voorbijgaan: “Doe eens een gok wat er zou kunnen gebeuren als al die auto’s beschikbaar komen. Indien er minder dure modellen op de markt komen, lopen we het risico op wederom grote hoeveelheden belastingkortingen.”

Wachtlijsten

De interesse in elektrische auto’s is in ieder geval groot. Autofabrikanten moeten belangstellenden op wachtlijsten zetten omdat de productie de vraag naar hun elektrische auto’s niet kan bijbenen. Daar kampt niet alleen Tesla mee voor hun Model 3. Ook klanten van andere merken zitten in de wachtkamer. De in december geïntroduceerde Kia e-Niro  (werkelijke actieradius volgens Electric Vehicle Database: 385 kilometer, vanafprijs: 42.510 euro) was al niet aan te slepen voordat de wagen in de showroom stond, laat een woordvoerster van Kia Motors Nederland weten: “Wij hebben sinds de zomer een reserveringslijst voor de e-Niro en daar staan nu 3000 mensen op. Wie vanaf nu interesse in die auto heeft, moet er rekening mee houden dat hij pas eind van het jaar leverbaar is.”

Lees ook: 

In 2030 zijn alle auto’s van Volkswagen elektrisch

Volkswagen, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, stopt met het maken van verbrandingsmotoren. Vanaf 2026 draaien de Duitsers de benzine- of dieselmotor definitief de nek om.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden