Stunten met extreme luxe

Een nacht op een van de meest luxe cruiseschepen, de Seabourn Sojourn, kost 320 euro. Duur? Toch groeit de animo voor cruises. Met extreme luxe trekken schepen nieuwe passagiers.

Hester Otter

’Onze gasten worden met hun naam aangesproken. Wanneer ze willen dat hun schoenen elke dag gepoetst worden, dan haalt het personeel zelf de schoenen op. Op elk moment van de dag is kaviaar beschikbaar, net als champagne”, somt Rony H. Broun, directeur voor de Benelux van The Yachts of Seabourn op, terwijl hij door het netwerk van lange gangen van een enorm cruiseschip wandelt. De Seabourn Sojourn is net aangemeerd in de Amsterdamse haven. „Voor elke passagier staat bijna een man personeel klaar.”

De vloer is van zacht tapijt, waar je een halve centimeter in weg zinkt, afgewisseld met marmer en op het dek met hout. Daar staan twee jacuzzi’s en veel ligbedden met uitzicht op de verre horizon of, nu, de skyline van regenachtig Amsterdam.

De Seabourn Sojourn is een cruiseschip voor het hogere segment, voor de mensen die voor een week varen bereid zijn zesduizend euro neer te leggen. „Maar dan is bijna alles inbegrepen.” De diners in de vier restaurants bijvoorbeeld, net als de drankjes aan de bar. Tijdens de tochten naar het noorden worden professoren van de universiteiten van Oxford of Yale ingeschakeld om lezingen te geven over de Hermitage of de fjorden, tijdens de trans-Atlantische reizen zijn voor dat doel filmproducenten of topmensen uit de financiële sector aan boord. De kamers zijn ongeveer dertig vierkante meter groot, maar wie echt luxe wil, kan hier ook een ruimte vinden van 165 vierkante meter, voor meer dan duizend euro per nacht. De spa – van massages tot accupunctuur en yogalessen – is verdeeld over twee dekken. Voor zo’n 560 euro huur je voor twee tot drie uur de ’spa villa’, een privéspa, inclusief massages, dubbel bad, diner en bed. Alle passagiers hoeven alleen voor internet te betalen, de was, de spa en de excursies.

De Seabourn Sojourn wordt de ’baby’ genoemd. Begin juni werd het schip, vervaardigd in Genua, in Londen gedoopt. Het is het tweede schip in een reeks van drie nieuwe schepen van The Yachts of Seabourn. Het volgende schip in deze serie – met elk een prijskaartje van 250 miljoen euro – wordt volgend jaar te water gelaten. Met 450 passagiers is de Seabourn een kleintje. Europa’s grootste cruiseaanbieder, Costa, vaart met schepen met meer dan elfhonderd kamers. Maar het een na grootste cruiseschip ter wereld, de Norwegian Epic, dat onlangs afmeerde in Rotterdam, biedt zelfs ruimte aan zo’n zesduizend passagiers. En elk type schip moet de passagiers de ultieme beleving bieden. Wie denkt dat de passagiers al tevreden zijn met een weidse blik over de zee zit er flink naast. Zo heeft het cruiseschip Aidablu (2050 passagiers) een eigen bierbrouwerij aan boord, de Costa Luminosa vaart rond met een golfsimulator en een rollerskatebaan. Het grootste schip ter wereld, de Oasis of the Seas, overtreft allen. Het schip is in zeven verschillende ’buurten’ verdeeld, met elk een eigen sfeer, waaronder het New Yorkse Central Park, inclusief beplanting. Ook is er een ijsbaan. Een reis kost tussen de achthonderd en drieduizend euro.

Dat is de helft van de prijs op de Seabourn Sojourn. En toch vaart dit schip alleen uit als alle kamers bezet zijn, vertelt Broun trots. Af en toe mag met de prijzen worden gestunt, al is dat eerder uitzondering dan regel. Juist de exclusiviteit van het schip haalt reizigers over de streep. Het publiek komt niet meer uitsluitend uit de Verenigde Staten, de bakermat van de cruises. Bijna vijftig procent van de passagiers komt uit Europa, met Engeland aan kop. Vorig jaar was de animo iets minder groot, maar terwijl de hele reissector al een tijd de boekriem moet aanhalen, gaat het met de cruises goed.

„Wij maken een stijging mee van jaarlijks meer dan tien procent”, zegt Broun over de schepen van the Yachts of Seabourn. „Van de passagiers die eenmaal zijn mee geweest, komt 95 procent nog een keer.”

In de vroege ochtend verlaten de passagiers het schip om de stad in één dag te ontdekken. De excursies zijn een dag van te voren geboekt. Amsterdam is in z¿n nopjes met de opmars van cruiseschepen die steeds vaker de hoofdstad aan doen. Dit jaar zijn al 94 schepen afgemeerd bij de Passenger Terminal Amsterdam en elk schip levert de stad gemiddeld een half miljoen euro op. Een handvol passagiers blijft achter op het schip. Een man zit zwijgzaam in het bubbelbad, een vrouw in badpak en met badmuts drijft in het zwembad. In het restaurant en aan de bar zitten een paar ouderen met kopieën van de buitenlandse kranten op hun schoot.

De top van de onderneming doet er alles aan om ook een jonger publiek te trekken en het duffe imago van zich af te schudden. „Hoe meer we naar koude oorden varen, hoe ouder het publiek wordt. Maar hoe meer we naar warme regio’s trekken, des te jonger wordt het publiek. Op een schip in de Cariben is de gemiddelde leeftijd 45 jaar”, zegt Andrew Magowan, vicepresident voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De zon trekt het jongere publiek aan, want de voorzieningen zijn amper afgestemd op deze groep. De reuzen onder de cruiseschepen zetten juist in op families door Grand Prix-racesimulators of een golfsimulator te installeren, maar dat is niet het beleid op de Seabourn Sojourn. „Kinderen worden toegelaten, maar we stimuleren het niet”, vertelt Broun. „Ouders betalen voor hun kind de gewone prijs. We hebben hier ook geen kinderanimaties of speelgoed. En op de zusterschepen, waar 280 passagiers mee kunnen, is zo’n reis zowel voor de ouders als het kind een straf.”

Toch neemt het aantal gezinnen op de schepen wat toe. Met een playstation in de handen gedrukt, veranderen zelfs kinderen in beschaafde reizigers, ziet Broun. Dus blijft The Yachts of Seabourn inzetten op een ’perfect zorgeloos en exclusief verblijf’. Pamela C. Connover, directrice van de onderneming: „Je hebt bijvoorbeeld in Griekenland prachtige eilanden waar je heel moeilijk of zelfs onmogelijk met een vliegtuig of auto kunt komen.” En ach, wat is nu 320 euro per persoon per nacht, vraagt Broun. „Je betaalt voor een tocht van een week naar de Mediterranée amper 2400 euro. Geen tophotel aan de Côte d’Azur kan je deze service bieden voor dat bedrag.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden