Stuntelige provocaties van een shockrocker

Pop

Marilyn Manson Tivoli/Vredenburg *

Op metershoge stelten met bijbehorende giga-krukken strompelde shockrocker Marilyn Manson dreigend over het Ronda-podium van het fonkelnieuwe Tivoli/Vredenburg. Even gaf het een angstaanjagend gevoel, dit buitenaardse insect met metalen poten. Een cyborg. Wat zou deze 'freak' van plan zijn: een tik uitdelen met het verlengstuk van zijn arm, of zich op de grond laten pletteren?

Niets daarvan. Manson, die in de jaren negentig furore maakte als beroepsprovocateur en zijn artiestennaam creëerde door een fusie van Marilyn Monroe en de beruchte sekteleider Charles Manson, tikte woensdagavond keurig een nummer af van zijn setlist. Die bestond uit een afgewogen mix van oude en nieuwe nummers en covers als 'Your Own Personal Jesus' van Depeche Mode.

Voor een rocker met de reputatie van een mensenmonster, een zelfbenoemde 'superstar antichrist', gedroeg Manson zich uiterst braaf. Erger nog: een tikje saai en stuntelig. Ja, microfoons werden op de grond gesmeten, de standaard omgetrapt. Waterflesjes vlogen de zaal in. Manson sleepte zich als een dweil over de vloer. Maar wat was het allemaal bedacht, zijn droogzwemmen en sloopacties.

Het meest treurige bewijs daarvan werd geleverd door een medewerker die klaar stond om elk quasi-agressief weggesmeten attribuut direct op te ruimen of terug te zetten. Door deze wandelende veegwagendienst op het podium bleef er alleen middelmatige rock over in Utrecht. Geen shock. Goedkoop waren de provocaties over het christendom. Met de stem van een Amerikaanse tv-dominee spuwde de inmiddels 45-jarige muzikant, met bierbuikje en licht kalende kruin, wat teksten over anale seks uit.

Door het georkestreerde geheel maakte Manson griezelig weinig indruk. De belachelijke bontstola -een poolvos? - bezorgde geen koude rillingen. Noch de microfoon in de vorm van een kapmes, noch de dictatoract op een hoog spreekgestoelte. Maar misschien is present zijn voor Marilyn Manson afdoende.

Zijn aanhang dicht de antipaus een heiligenstatus toe. Op de eerste rij werd gevochten om een aanraking. Fans deelden elkaar flink wat beuken uit bij songs zoals 'The Mob Show' en 'The Beautiful People' en 'This Is The New Shit'. Een onmiskenbare blijk van waardering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden