Studio Sport trok 1 miljoen voetbalkijkers meer

Het eredivisievoetbal is zoals verwacht de grootste pijler onder het succes van Talpa. Het marktaandeel van de televisiezender van John de Mol vertoont een wekelijkse opleving op zondag. Dat neemt niet weg dat er op Talpa minder mensen naar de wedstrijdsamenvattingen kijken dan voorheen bij 'Studio Sport'.

Twee van de tien mannen kijken niet naar 'De Wedstrijden', terwijl ze vroeger wel naar het voetbal op de publieke omroep schakelden. Dat blijkt uit de gisteren bekend geworden onderzoeksgegevens van bureau MarketResponse.

Ongeveer de helft van de afhakers noemt als redenen dat men ontevreden is over Talpa in het algemeen of geen positieve indruk heeft van 'De Wedstrijden'. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de Talpa-kijkers tevreden is over de nieuwe voetbaluitzendingen.

De cijfers van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek geven een nog dramatischer beeld. Een miljoen voetbalkijkers zou zijn verdwenen. Naar 'Studio Sport' keken de afgelopen twee jaar gemiddeld meer dan drie miljoen Nederlanders.

Dat betekende dat de helft van de televisiekijkers op zondagavond tussen zeven en acht uur naar Nederland 2 staarden (een marktaandeel van boven de vijftig procent). 'De Wedstrijden' trekt gemiddeld twee miljoen belangstellenden (een marktaandeel van 35 procent).

Talpa vindt dit echter een oneerlijke voorstelling van zaken. Kijkcijferdeskundige Allerd Peeters ergert zich zelfs aan de 'demagogische' manier waarop de kijkcijfers van Talpa 'her en der in de media' worden gepresenteerd. “Er wordt gekeken naar de kijkdichtheid, dus het gemiddeld aantal kijkers; dan is de duur van een programma uiteraard van groot belang. 'Studio Sport' wordt alleen tussen zeven en acht uur gewogen.“ Het slechter bekeken deel daarna laat men buiten beschouwing, omdat dat niet meer puur voetbal is.

Toch krikt 'De Wedstrijden' het marktaandeel van Talpa op tot tien procent in de beoogde doelgroep van 20 tot 49 jaar. Onder alle 6-plussers is het 8,2 procent.

Daar hebben de nieuwe programma's niet of nauwelijks aan bijgedragen, met uitzondering van 'Joling & Gordon over de vloer' (12,8 procent). Beoogde blikvangers 'Thuis' (3,6) en 'NSE' (4,8) vallen tegen. De 'TV Competitie', waarvan de veelbesproken 'Sperma Show' onderdeel was, bleef in de twaalf uitzendingen steken op een gemiddelde van 187000 kijkers.

Minstens even opmerkelijk is dat de aangekochte succesnummers van andere zenders zonder uitzondering slechter scoren op Talpa dan vroeger, toen ze nog door hun oude zender werden uitgezonden. Naar de 'Postcodeloterij 1 tegen 100' bijvoorbeeld kijken nu gemiddeld 700000 mensen. Vorig jaar trok Caroline Tensen bij de Tros nog 1,8 miljoen kijkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden